Sökning: "Lennart hellspong"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Lennart hellspong.

  1. 1. Regulation of Dialogue : A Theoretical Model of Conversation with an Empirical Application

    Författare :Lennart Hellspong; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; diskursanalys; barnspråk; Scandinavian languages; Nordiska språk; nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Tal om terror : säkerhetspolitisk retorik i Sverige och Ryssland hösten 2001

    Författare :Maria Dahlin; Rolf Hedquist; Lennart Hellspong; Sven-Göran Malmgren; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; rhetorical criticism; securitisation; agency; identification; democratic rhetoric; rhetoric of security politics; Swedish and Russian rhetoric of counter-terrorism; Scandinavian languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : Aiming to facilitate the description and evaluation of rhetorical responses to security issues, a framework was developed for comparative analysis of oral and written presentations. The framework was applied on three speeches held by the Swedish Prime Minister Göran Persson and three speeches by the President of the Russian Federation Vladimir Putin in the wake of the terrorist attacks on World Trade Center and Pentagon on September 11 and the subsequent military operation in Afghanistan. LÄS MER

  3. 3. Topos som meningsskapare : Retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande geonom argumentation

    Författare :Maria Wolrath Söderberg; Lennart Hellspong; Tina Kindeberg; Anders Eriksson; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Rhetoric; topoi; critical thinking; learning; Aristotle; Meaning making; Retorik; topos; doxa; kritiskt tänkande; pedagogik; Aristoteles; Retorik;

    Sammanfattning : De flesta teorier om meningsskapande som är moderna inom ramen för den högskolepedagogiska diskursen i Sverige idag utgår från en perspektivisk kunskapssyn. Det kan emellertid vara svårt att realisera en didaktik som tar många synsätt på allvar i klassrummet utan att landa i hållningslös relativism. LÄS MER