Sökning: "Lena Gustafsson"

Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade orden Lena Gustafsson.

  1. 1. Försoning : ur ett vårdvetenskapligt perspektiv

    Författare :Lena-Karin Gustafsson; Å. Unni Lindström; Lena Wiklund; Elisabeth Severinsson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; reconciliation; health; suffering; narratives; hermeneutic; caring science; försoning; hälsa; lidande; berättelser; hermeneutik; vårdvetenska; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte var att ur ett vårdvetenskapligt perspektiv belysa försoningens innebörder i förhållande till människans hälsa och lidande. Valet av perspektiv grundar sig på vårdvetenskapens ställningstaganden i relation till hälsa och lidande. LÄS MER

  2. 2. Hälsoarbetets möte med skolan i teori och praktik

    Författare :Lena Nilsson; Christina Gustafsson; Bengt Lindström; Sven Hartman; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; health promotion; health education; health promoting schools; school development; salutogenic model; empowerment; student participation; democracy; on; democracy; writing; dialogue; pedagogik; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The overall aim of the thesis is to investigate whether, and if so how, schools can be developed in a way that foregrounds a greater awareness of their role in the promotion of health.This thesis is about how the school itself, that is to say everything that can be subsumed within the notion of education, can promote health. LÄS MER

  3. 3. Undersökningar av sociovetenskapliga samtal i naturvetenskaplig utbildning

    Författare :Barbro Gustafsson; Lena Fritzén; Per Gerrevall; Anders Jakobsson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; argumentation; socioscientific; SSI; values; teacher education; democracy; deliberations; meaning-making; Dewey; Habermas; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The thesis examines the potential of students’ group discussions in science education in the context of a communicative perspective on democracy and meaning-making. The group discussions in focus are about socioscientific issues (SSI), i.e. controversial and complex issues with scientific as well as sociological aspects. LÄS MER

  4. 4. Kränkande behandling i skolan : Den rättsliga regleringen av kommunens ansvar

    Författare :Anna Gustafsson; Lena Marcusson; Sara Stendahl; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bullying; harassment; school; Sweden; kränkande behandling; skoljuridik; trakasserier; mobbning; kommun; skolverket; skolinspektionen; diskrimineringsombudsmannen; Administrative Law; Förvaltningsrätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskaplig utbildning för demokrati och hållbar utveckling : licentiatavhandling i Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning

    Författare :Barbro Gustafsson; Mats Lindahl; Lena Fritzén; Stein Dankert Kolstö; Högskolan i Kalmar; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didaktik; Naturvetenskap; Demokrati; Hållbar utveckling; Education; Pedagogik; Science Education; Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning;

    Sammanfattning : This licentiate dissertation is about the democratic aspects of science education. 264 student teachers provided their written reflections on various arguments for scientific knowledge and literacy, often situating these in relation to their own school experiences. LÄS MER