Sökning: "L1 use"

Visar resultat 1 - 5 av 85 avhandlingar innehållade orden L1 use.

  1. 1. The Effects of Age of Onset on VOT in L2 Aquisition and L1 Attrition : A Study of the Speech Production and Perception of Advanced Spanish-Swedish Bilinguals

    Författare :Katrin Stölten; Niclas Abrahamsson; Ulla Sundberg; Kirk Sullivan; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; second language acquisition; first language attrition; maturational constraints; critical period; voice onset time; stop production; categorical perception; activation threshold hypothesis; L1 use; highly proficient L2 learners; L1 Spanish; L2 Swedish; Bilingualism; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : This thesis explores the role of age in second language (L2) acquisition and first language (L1) attrition. The focus is on Voice Onset Time (VOT) in the production and categorical perception of word-initial L1 and L2 stops in highly advanced L1 Spanish learners of L2 Swedish. LÄS MER

  2. 2. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan

    Författare :Agnes Strandberg; Lena Manderstedt; Stefan Lundström; Per Holmberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextualized grammar teaching; metalinguistic understanding; upper secondary school; L1; pedagogical content knowledge; educational design-based research; kontextualiserad grammatikundervisning; metalingvistisk förståelse; gymnasieskolan; L1; svenskundervisning; ämnesdidaktik; undervisningsinriktad designforskning; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikunder­visning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasie­skolans svenskundervis­ning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER

  3. 3. ”eftersom jag har två språk”. Språkbruk bland svensktalande ungdomar i Europa

    Författare :Marie Rydenvald; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; multilingualism; language use; L1; mother tongue; Swedish; TCK; Heritage Language; elite; bilingualism; domain theory; super-diversity; linguistic profiling;

    Sammanfattning : I takt med den ökande globaliseringen blir det allt vanligare att barn och ungdomar växer upp i flera länder och talar flera språk. I licentiatuppsatsen undersöks den rapporterade språkanvändningen bland flerspråkiga ungdomar med svensk anknytning i Europa. LÄS MER

  4. 4. Estrategias de atenuación en español L1 y L2 : estudio contrastivo en hablantes españoles y suecos

    Författare :Disa Holmlander; Spanska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; mitigation; politeness; face; pragmatics; pragmalinguistics; Spanish; Swedish; L1; L2; intracultural; intercultural; interaction; conversation; discussion; negotiation; concession;

    Sammanfattning : This dissertation is an empirical investigation of mitigation strategies in spoken Spanish between L1 speakers and advanced Swedish L2 learners. The first aim of our study is a pragmalinguistic analysis and description of the mitigating functions of a number of linguistic elements in our corpus. LÄS MER

  5. 5. Dislocation et référence aux entités en français L2 : Développement, interaction, variation

    Författare :Hugues Engel; Inge Bartning; Henriëtte Hendriks; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Dislocations; second language acquisition; spoken French L1 and L2; oral speech; development; acquisitional stages; use; input; information structure; task-induced variation; interaction; French language; Franska språket; French; franska;

    Sammanfattning : This thesis investigates the use and development of dislocations in oral productions by Swedish users of French as a second language (L2). Dislocations are highly frequent in French oral speech and play an essential role in building utterances. LÄS MER