Sökning: "Läs- och skrivkunnighet"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Läs- och skrivkunnighet.

  1. 1. Experiences of Screening for Postpartum Depression in Non-Native-Speaking Immigrant Mothers in the Swedish Child Health Services. Nurses’ and Mothers’ Perspectives

    Författare :Malin Skog; Barns och familjers hälsa; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Nursing Assessment methods; Child Health; depressive symptoms; Mothers: psychology;

    Sammanfattning : Postpartum depression (PPD) är ett globalt folkhälsoproblem. Mödrar som migrerar till ett annat land har en ökad risk att drabbas av PPD. Före-komsten av PPD bland utlandsfödda mödrar beräknas vara så hög som 20 procent, vilket nästan är dubbelt så hög som bland inhemsk västerländsk befolkning. LÄS MER

  2. 2. Children's collaborative technology-mediated storymaking: Instructional challenges in early childhood education

    Författare :Ewa Skantz Åberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Berättande; Läs- och skrivkunnighet; Digitalteknik; Informationsteknologi; Förskolan; Narration Rhetoric ; Digital electronics; Literacy; Education; Preschool;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Measures that matter : Facilitating literacy through targeted instruction and assistive technology

    Författare :Thomas Nordström; Idor Svensson; Stefan Gustafson; Rickard Carlsson; Dave Edyburn; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Targeted instruction; intervention; assistive technology; reading difficulties; Riktad undervisningsinsats; intervention; assisterande teknik; lässvårigheter; Psychology; Psykologi; Special Education; Specialpedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The acquisition of reading skills is one of the most important academic outcomes, as reading enables the individual to acquire knowledge and to actively take part in society. Despite research and educational progress, not all students develop their reading skills to a level that meet academic or societal demands. LÄS MER