Sökning: "Läroplansteori och kunskapsinnehåll"
Hittade 2 avhandlingar innehållade orden Läroplansteori och kunskapsinnehåll.
1. Mellan närhet och distans : Lärar-elevrelationen som kunskapsinnehåll i grundlärarutbildning
Sammanfattning : This licentiate thesis takes its point of departure in a relational perspective on education, which means that the relationship between teacher and student is seen as fundamental for students’ knowledge- and personal development. The aim is to contribute to a deeper understanding of the teacher-student relationship in teacher education at national and local levels and the different meanings of closeness in this context. LÄS MER
2. Nuets didaktik. Förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta : Didactic in terms of ‘the present moment’. Pre-school teachers talk about curriculum for the youngest children
Sammanfattning : Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER