Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Landskapet som lärobok : Regionalitet och medborgarfostran i Jämtland kring sekelskiftet 1900
Sammanfattning : This thesis examines the relationship between regionality and societal integration at the turn of the 20th century from an historical and pedagogical perspective. The national identity project of the time that made national unity its overarching goal and that imagined the nation as a homogenous entity, also institutionalised regional distinctiveness. LÄS MER
2. Epistemisk drift : Genbegreppets rörelser i några av forskningens och undervisningens texter i biologi
Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att utveckla förståelsen för relationen mellan den kunskap som tas fram i forskning i biologi och den kunskap som det sedan undervisas om, i kurser på universitetet. Arbetet i denna uppsats är begränsat till den del av forskning och undervisning som är inriktad mot användningen av vetenskapliga begrepp i texter, och vilka innebörder användningarna leder till. LÄS MER
3. Naturens kanon : formering och förändring av innehållet i folkskolans och grundskolans naturvetenskap 1842–2007
Sammanfattning : This dissertation analyses the science curriculum in Swedish compulsory school 1842–2007. National curricula, textbooks, textbook adverts, and handbooks are analysed. These all have a strong position in defining the school curricula and their contents, methods and aims, and can therefore be called canonic texts. LÄS MER
4. Nature's Canon : The Formation and Change of the Science Curriculum in Swedish Compulsory School 1842–2007
Sammanfattning : This dissertation analyses the science curriculum in Swedish compulsory school 1842–2007. National curricula, textbooks, textbook adverts, and handbooks are analysed. These all have a strong position in defining the school curricula and their contents, methods and aims, and can therefore be called canonic texts. LÄS MER
5. Med uppgift att lära : om matematikuppgifter som en resurs för lärande
Sammanfattning : Elevers möjligheter att utveckla sin kunskap i matematik påverkas av de uppgifter de arbetar med. Det är möjligt att göra en distinktion mellan rutinuppgifter och matematiska problem. En rutinuppgift är en uppgift som en elev kan lösa genom att använda en välbekant metod, eller genom att imitera en förlaga. LÄS MER