Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Arbetsplatsens lärmiljöer : En organisationspedagogisk studie av konstruerande av lärmiljö i vuxenutbildningsverksamhet

    Författare :Peter Johansson; Jon Ohlsson; Marianne Döös; Per-Erik Ellström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Learning environment; organizational pedagogic; workplace learning; micro contexts; teachers; VET-program; Lärmiljö; organisationspedagogik; arbetsplatslärande; mikrokontext; lärare; vuxenutbildning; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Today’s research on workplace learning stresses the importance of the environment in which learning takes place. On the basis of an empirical study of a Vocational Education and Training (VET) program this thesis aims to create knowledge about how a learning environment is constructed. LÄS MER

  2. 2. Early intervention and autism : Improving preschool program quality for children with autism spectrum disorder receiving Early Intensive Behavioral Intervention using the Autism Program Environment Rating Scale (APERS)

    Författare :Hampus Bejnö; Lise Roll-Pettersson; Sven Bölte; Lars Klintwall; Ulrika Långh; Corinna Grindle; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Applied Behavior Analysis; Autism Spectrum Disorder; Early Intensive Behavioral Intervention; Learning Environment; Preschool; Autism; mångsidiga program; förskola; lärmiljö; tillämpad beteendeanalys; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : The quality of the learning environment in preschool is of significant importance for children with autism spectrum disorder (ASD). However, very limited research has addressed how this environment can be improved. LÄS MER

  3. 3. Handlingsburen kunskap : Lärares uppfattningar om landskapet som lärandemiljö

    Författare :Anders Szczepanski; Lars Owe Dahlgren; Arne Nikolajsen Jordet; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Outdoor education; learning environment; knowledge in action; body and movement; physical education; ecology; Utomhuspedagogik; lärande; lärmiljö; handlingsburen kunskap; kropp och rörelse; fysisk aktivitet; ekologi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This is a licentiate dissertation consisting of a summarizing section and two free-standing but coherent articles, one of which has previously been published in ascientific journal while the other is accepted for publication. The unifying link is the theme of attempting to establish the kernel of outdoor education, as it isunderstood by teachers active in the field. LÄS MER

  4. 4. Den svårfångade motivationen: elever i en digitaliserad lärmiljö

    Författare :Jan Blomgren; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Lära över gränser : internationella kontakter i den svenska grundskolan i ett skolutvecklingsperspektiv

    Författare :Ulla Brodow; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället befinner sig i en intensiv internationaliserings- och globaliseringsprocess. Frågan är hur skolan deltar i dessa processer. Att etablera internationella kontakter är ett sätt att delta. LÄS MER