Sökning: "Läraryrket"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade ordet Läraryrket.

  1. 1. Etik och praktik i läraryrket : En empirisk studie av lärares yrkesetiska konflikter i grundskolan

    Detta är en avhandling från Stockholm : HLS Förlag

    Författare :Gunnel Colnerud; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [1995]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Läraragens i mötet mellan lärares professionalism och styrning av skolan

    Detta är en avhandling från Göteborg : Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Louise Frey; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2018]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; läraragens; läraryrket; professionalism; policy; styrning;

    Sammanfattning : Teachers’ significant role as professionals is being discussed increasingly in the Swedish debate about schools and education, and is emphasised in the Swedish National School Commission’s report of 2017. This study was aimed at exploring teachers’ talk when they discussed a policy document and to relate this to teachers’ professionalism. LÄS MER

  3. 3. Lära för skrivundervisning En studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Helen Winzell; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2018]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; PCK; subject matter knowledge; writing; writing development; Swedish teacher; prospective teacher; novice teacher; upper secondary school; didactics; local and global; writing instruction; the teaching of writing; syllabus; teaching strategy; transformation; Ämnesdidaktisk kunskap; skrivdidaktisk kunskap; ämneskunskap; skrivande; skrivutveckling; svensklärare; lärarstudent; nybliven lärare; gymnasieskolan; didaktik; lokal och global; skrivundervisning; kursplan; undervisningsstrategi; transformation;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka hur och under vilka villkor som svensklärares kunskap om skrivundervisning växer fram i och efter lärarutbildningen.I en delstudie analyseras hur skrivande, skrivutveckling och skrivundervisning framställs och förmedlas som kunskapsområden i kursplaner som beskriver ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kurser i ämneslärarutbildningen i svenska. LÄS MER

  4. 4. Om lärarblivande: En livsvärldsfenomenologisk studie av bildningsgångar in i läraryrket

    Detta är en avhandling från Göteborg : Göteborgs universitet

    Författare :Monica Vikner Stafberg; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2017]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; becoming a teacher; educational trajectories; lived body; lived human relationships; lived time; lived space; life stories; existential conditions; student teacher; narrative; phenomenology; life-world; merleau-ponty;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to understand and visualize the prospective teachers ' educational trajectories into the profession. The theoretical framework is life-world phenomenological and the method is narrative. LÄS MER

  5. 5. Mellan tradition, demokrati och marknad : - en analys av lärares identitetskonstruktion, i samtal kring etiska frågor i läraryrket

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande (LHS)

    Författare :Sara Irisdotter; Sara Irisdotter Aldenmyr; Stockholms universitet.; [2006]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teacher identity; teacher profession; democracy; school tradition; marketization; school development; critical discourse analysis; discourse ethics.; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; marketisation;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the construction of teacher identity in the field of tension between teacher tradition, democratization and a free economic market. The main purpose is to analyze what aspects of teacher identity are constructed as teachers talk about ethical questions in their practice. LÄS MER