Sökning: "Lärares och elevers interaktion i klassrummet"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden Lärares och elevers interaktion i klassrummet.

  1. 1. Lärares och elevers interaktion i klassrummet : Betydelse av kön, ålder, ämne och klasstorlek samt lärares uppfattningar om interaktionen

    Författare :Charlotta Einarsson; Kjell Granström; Håkan Alm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Classroom interaction; gender differences; class size; teachers conceptions; teacher behaviour; pupil behaviour; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate classroom interaction. Of central importance are the following questions; Does gender of pupil, gender of teacher, age of pupils, subject taught and class size have any importance for the classroom interaction? What conceptions of interaction with pupils do teachers have?Data have been collected by two different methods – structured classroom observations and focus groups. LÄS MER

  2. 2. Styrning som stöttning : en etnografisk fallstudie om en högstadielärares didaktiska ledarskap som stödstruktur för språk- och kunskapsutveckling

    Författare :Hanna Simola; Eva Sundgren; Karin Sheikhi; Lise Iversen Kulbrandstad; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; didactical leadership; the teacher’s leadership; leadership in the classroom; language- and knowledge-development working methods; scaffolding; the nearest development zone; interaction; positive learning climate; educational conditions of multilingual and newly-arrived pupils; didaktiskt ledarskap; lärarens ledarskap; ledarskap i klassrummet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; den närmaste utvecklingszonen; interaktion; positivt lärandeklimat; flerspråkiga och nyanlända elevers utbildningsvillkor; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : I den här licentiatuppsatsen undersöks en lärares arbete med språk- och kunskapsutveckling i ett högstadieklassrum. Syftet är att belysa betydelsen av det didaktiska ledarskapet i undervisningen av nyanlända och flerspråkiga elever. LÄS MER

  3. 3. Lärarens väg genom klassrummet : Lärande och skriftspråkande i bänkinteraktioner på mellanstadiet

    Författare :Marie Tanner; Christina Olin-Scheller; Anders Arnqvist; Fritjof Sahlström; Liisa Tainio; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; learning; literacy; teaching; desk interaction; middle years; Conversation Analysis; New Literacy Studies; epistemic topicalizations; semiotic fields; lärande; skriftspråkande; undervisning; bänkinteraktion; mellanstadiet; samtalsanalys; New Literacy Studies; epistemiska topikaliseringar; semiotiska fält; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This dissertation takes an interest in learning and literacy in everyday interaction in the middle year classroom. It is based on a view of learning as emically construed in social interaction. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan : Tillit, lyhördhet och vilja

    Författare :Eva Andersson; Christina Olin-Scheller; Johan Malmqvist; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; students influence; intellectual disability; special school; student; mediated; classroom research; elevinflytande; intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskolan; mediering; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The curricula that defines special needs education in Swedish grammar schools states that students with intellectual disabilities should be given the possibility to participate in the planning and shaping of teaching and learning activities. The purpose of the study is to examine conditions regarding special needs students’ influence and how this influence is mediated. LÄS MER

  5. 5. Grupparbetsbedömning på individnivå : Gymnasielärares möjligheter och utmaningar

    Författare :Johan Forsell; Karin Forslund Frykedal; Eva Hammar Chiriac; Anders Jönsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group work assessment; Group work; Assessment; Collaboration; Validity; Oral intergroup presentation; Thematic analysis; Grupparbetsbedömning; Grupparbete; Bedömning; Samarbete; Validitet; Muntlig tvärgruppspresentation; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att öka kunskapen om och förståelsen av gymnasielärares möjligheter och utmaningar med att genomföra grupparbetsbedömning på individnivå av elevers kunskaper och förmågor utvecklade i samarbete. Fokus är på om och i så fall hur lärares perspektiv förändras i samband med genomförandet av en grupparbetsuppgift i klassrummet som inkluderar lärares grupparbetsbedömning på individnivå. LÄS MER