Sökning: "Lärare identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 27 avhandlingar innehållade orden Lärare identitet.

  1. 1. Att omskapa sin professionella identitet : Från polis till polislärare via intersubjektiva möten

    Författare :Bengt Bergman; Staffan Selander; Åsa Morberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Higher education; Police officer; Professional identity; Theory and practise; didaktik; lärare; polis; professionell identitet; yrkesutbildning; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : This licentiate thesis builds on the assumption that there is a shift in professional perspective when a police officer takes on the task of a police teacher in the Police Basic Education Training Programme. This shift of perspective is described as a professional process as well as a learning process, and the investigation focuses the reshaping of one’s professional identity. LÄS MER

  2. 2. Lärare av idag : om konstitutioneringen av identitet och roll

    Författare :Göran Brante; Torgny Ottosson; Carola Aili; Dennis Beach; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy; teacher work conditions; work complexities; relations; Education; Pedagogik; pedagogy;

    Sammanfattning : This thesis comprises four articles and a summarizing text. The articles build on three sets of data regarding various aspects of the teaching profession. LÄS MER

  3. 3. Vi manliga lärare : Folkskolans lärare och lärarinnor i kamp om löner och arbetsområden 1920-1963

    Författare :Göran Sparrlöf; Bengt-Göran Martinsson; Mats Sjöberg; Agneta Linné; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Mellan 1920 och 1963 var den svenska folkskollärarkåren delad i ett manligt och ett kvinnligt folkskollärarförbund. Förhållandet mellan dessa var spänt och öppna konflikter förekom, men 1946 tystnade polemiken. I stället inledde förbunden ett samarbete, som slutligen resulterade i en sammanslagning. LÄS MER

  4. 4. Unga i normalitetens gränsland : Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende

    Författare :Susanne Severinsson; Elisabet Cedersund; Maria Simonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Troubled youth; special education; treatment; discourse analysis; categorization; identity; interpretative repertoire; accountability; Problemungdomar; särskild undervisningsgrupp; hem för vård eller boende; specialpedagogik; stödundervisning; behandling; diskursanalys; kategorisering; identitet; tolkningsrepertoar; accountability; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna studie riktas fokus mot hur samhället ordnar för barns välfärd när de generellt inriktade insatserna inte räcker till. Studien baseras på observationer och intervjuer i tre olika verksamheter för unga i åldern 12-16 år: 1) ett hem för vård eller boende, HVB, med egen skola, 2) en kommunal särskild undervisningsgrupp, f d skoldaghem, och 3) ett HVB för utredning och behandling utan egen skola. LÄS MER

  5. 5. På tal om dyslexi : En studie av hur barn, föräldrar och lärare berättar om och ger betydelse åt diagnoser som dyslexi och specifika läs- och skrivsvårigheter

    Författare :Karin Zetterqvist Nelson; Gunilla Halldén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dyslexia; Specific reading and writing difficulties; Social constructionism; Discourse; Narrative; Identity; Children; Parents; Teachers; Dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; social konstruktionism; diskurs; identitet; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to understand how children diagnosed as dyslectics use and ascribe meaning to the diagnosis given to them. The theoretical starting point is social constructionism, implying that dyslexia is a word that signifies a phenomenon, in this case children's problem with reading and writing, which in turn is mediated through a cultural, social and historical context. LÄS MER