Sökning: "Kunskapsbildning"

Visar resultat 11 - 15 av 24 avhandlingar innehållade ordet Kunskapsbildning.

  1. 11. Vad har du lärt dig idag? : En studie om villkor för kunskapsbildning i det dagliga löpande arbetet ur ett miljöpedagogiskt perspektiv

    Författare :Catharina Annsofie Höijer; Arvid Löfberg; Per-Olof Thång; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextual didactics; learning; interaction; communication; usefulness; challenging of availible knowledge; culture; steel industry; work didactics; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis contributes to an understanding of the conditions of experience in daily work. If workplace is studying as a pedagogical arena, at least two contexts for experiential learning will come into sight. This study is focusing interaction and communication at the workplace when something occurs that diverges from ordinary routine. LÄS MER

  2. 12. Lärande i organisationer : professionella yrkesutövares strategier vid organisatorisk förändring

    Författare :Otto Granberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is a study on the professional practice in knowledge organization in the public services. The empirical study deals with the strategies and learning processes developed by the professionals when their units transfer from appropriation financing to performance financing (client-contractor model). LÄS MER

  3. 13. Arbetslösas beredskap inför arbetslivet : en kartläggning och analys av aktiva-passiva förhållningssätt och betydelsen av olika yttre livsförhållande

    Författare :Tom Hagström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Arbetslöshet-- Sverige -- 1980-talet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Rätt elev i rätt klass : Skola, begåvning och styrning 1910–1950

    Författare :Thom Axelsson; Bengt Sandin; Anne-Li Lindgren; Ingemar Nilsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; democracy; upbringing; categorising; professional; differentiating; talent; intelligence tests; remedial classes; weak classes; extra classes; B-class; talent class; elite class; skola; demokrati; fostran; kategorisering; professionella; differentiering; begåvning; intelligensmätningar; hjälpklass; svagklass; extraklass; B-klass; begåvningsklass; elitklassklass; Children; Barn;

    Sammanfattning : I centrum för den här avhandlingen står det tidiga 1900-talets diskussion om skola, begåvning och social organisering. Tidsperioden som omfattas är 1910– 1950. Det är skolan i de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö som har stått i fokus. LÄS MER

  5. 15. Naturvetenskaplig utbildning för demokrati och hållbar utveckling : licentiatavhandling i Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning

    Författare :Barbro Gustafsson; Mats Lindahl; Lena Fritzén; Stein Dankert Kolstö; Högskolan i Kalmar; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didaktik; Naturvetenskap; Demokrati; Hållbar utveckling; Education; Pedagogik; Science Education; Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning;

    Sammanfattning : This licentiate dissertation is about the democratic aspects of science education. 264 student teachers provided their written reflections on various arguments for scientific knowledge and literacy, often situating these in relation to their own school experiences. LÄS MER