Sökning: "Kunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 1986 avhandlingar innehållade ordet Kunskap.

  1. 6. Feber i interaktion : Kropp, kunskap och legitimitet i svenska primärvårdssamtal

    Författare :Klara Bertils; Anna Lindström; Helen Melander Bowden; Camilla Lindholm; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; conversation analysis; medical interaction; epistemics; multimodality; joint activity; nurse-patient; fever; conversation analysis; samtalsanalys; vårdkommunikation; kunskap; multimodalitet; gemensamma aktiviteter; sjuksköterska-patient; undersköterska-patient; feber; Linguistics; Lingvistik;

    Sammanfattning : This thesis explores the social and interactional dimensions of fever and body temperature. Using the theoretical and methodological framework of Conversation Analysis, this thesis investigates how patients and healthcare professionals talk about fever, measure body temperature and negotiate the significance of temperature measurements in acute primary care encounters. LÄS MER

  2. 7. Allestädes närvarande kunskap : webbplatser som informativt stöd

    Författare :Mats B. Andersson; Nils Enlund; Peter Becker; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Media and communication studies; Medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Jämlikhet och kunskap : debatter och reformstrategier i socialdemokratisk skolpolitik 1975-1990

    Författare :Göran Bergström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :Sveriges socialdemokratiska arbetareparti; Utbildningspolitik-- Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Det statliga kommittéväsendet : kunskap, kontroll, konsensus

    Författare :Jan Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Skylta med kunskap : en studie av hur barn urskiljer grafiska symboler i hem och förskola

    Författare :Maria Magnusson; Niklas Pramling; Ingrid Pramling Samuelsson; Elisabeth Mellgren; Per Lindqvist; Bente Eriksen Hagtvet; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; graphical symbols; learning; children; conceptual development; variation theory; Vygotsky; grafiska symboler; lärande; barn; begreppsutveckling; variationsteori; Vygotsky; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : The topic of this study is to generate knowledge about children’s understandingof graphical symbols. These forms of knowledge are prevalent in contemporarysocieties, for example, in the form of letters, numbers, road signs, maps, andcomputer icons. LÄS MER