Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 53 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kulturspezifische Interaktionsstile oder Wenn schwedischsprachige und deutschsprachige Arbeitskollegen im Restaurant zu Mittag essen : Eine Studie zur Einbettungskultur in kommunikativer Praxis

    Författare :Christoph Röcklinsberg; Angelika Linke; Jan Anward; Helga Kotthoff; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Cultural theories; cultural styles; communicative practices; embedding culture; intercultural communication; Swedish; German; semiotics; anthropological linguistics; Kulturthema Essen ‘cultural theme meat’ ; talk-in-interaction; talk at work; men’s talk; chronemics; customs and ritual; cultural dimensions.; Kulturteori; kulturella stilar; kommunikativa praktiker; embedding culture ’inbäddningskultur’ ; interkulturell kommunikation; svenska; tyska; semiotik; antropologisk lingvistik; Kulturthema Essen ’kulturtema mat’ ; kulturell samtalsanalys; samtal vid jobbet; män i samtal; kronemik; ritual; kulturella dimensioner; Languages and linguistics; Språkvetenskap;

    Sammanfattning : Interactions are formed and shaped differently from culture to culture. This thesis focuses on this phenomenon and in the first part deals with (from a theoretical view) the question, how the interplay between language-use and culture can be described. LÄS MER

  2. 2. Den riskfyllda gemenskapen : Att hantera säkerhet på ett passagerarfartyg

    Författare :Christer Eldh; Boel Berner; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; cultural processes; organization; gender; risk; safety culture; passenger ship; safety management; passagerarfartyg; säkerhetsaspekter; riskhantering; risk; fartyg; kulturella aspekter; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how cultural processes and organisational conditions influence safety management in complex sociotechnical contexts. The object of investigation was a passenger ship where interviews and observations had been conducted for one year. LÄS MER

  3. 3. Shaping urban environments through human selection for plant traits

    Författare :Julie Goodness; Erik Andersson; Thomas Elmqvist; Pippin M. L. Anderson; Sarel Cilliers; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cape Town; cities; ecosystem services; environmental management; functional traits; interdisciplinary; landscaping preferences; residential landscapes; social-ecological system; Stockholm; traits; urban ecology; Kapstaden; städer; kulturella ekosystemtjänster; ekosystemtjänster; miljöförvaltning; funktionella egenskaper; tvärvetenskaplig; anläggningspreferenser; bostadsmiljö; socialekologiska system; Stockholm; växtegenskaper; urban ekologi; Sustainability Science; vetenskap om hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Cities, as home to the majority of the world’s people, are significant sites for addressing challenges of achieving sustainability and securing human wellbeing. Urban environments are complex social-ecological systems, and meeting these challenges requires better understandings of the interactions of social and ecological elements. LÄS MER

  4. 4. Autonomy and islands : A global study of the factors that determine island autonomy

    Författare :Pär Olausson; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Political science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : Att ett geografiskt territorium uppnår autonomi förklaras ofta av skillnad I etnicitet, språk eller religion. En region som skiljer sig i någon av dessa kulturella aspekter från övriga regioner i ett land anses därför ha större sannolikhet att utveckla autonomi. Pär M. LÄS MER

  5. 5. Varor och märken – om att vara och märkas

    Författare :Marcus Gianneschi; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Studien undersöker utifrån ett varumärkeskulturellt perspektiv vilka roller konsumtion av, och tal om, varumärken spelar i unga svenska konsumenters identitetskonstruktion. Det innebär att studien ontologiskt problematiserar traditionella dikotomier i form av subjekt/objekt och producent/konsument, samt epistemologiskt inspireras av etnografiska metoder. LÄS MER