Sökning: "Kulturanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade ordet Kulturanalys.

  1. 1. En flerstämmig kulturanalys : Om värden, värderingar och motiv i skolors vardagsarbete

    Författare :Roger Sträng; Gunnar Berg; Tom Tiller; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; polyphonic reanalysis; school culture; scope for action; nomothetic and idiographic interaction; institutional and organizational values; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to design and develop a polyphonic reanalysis instrument for analysis of school cultures, as a part of the efforts to understand and develop schools as organizations. The purpose of the new instrument is to achieve an extended possibility to highlight the values and motives underlying a school´s everyday work from the actors´ micro-oriented perspective. LÄS MER

  2. 2. Kustnära yrkesfiske i förändring : Från mångsysslare till entreprenör

    Författare :Malin Andersson; Avdelningen för modevetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; tjänster; turismutveckling; småföretagande; etnografi; diskursteori; småskaligt fiske; turismföretagande; lokal kunskap; kust; värdskap; servicearbete; yrkesroll; kulturanalys; hållbart fiske; innovation; autenticitet; entreprenörskap; Inshore commerical fisheries; small business enterprising; fishers; sustainable fisheries; small-scale fisheries; tourism enterprising; coast; entrepreneurship; governance; local knowledge; hosting; hospitality; diversification; service production; service work; work role; culture analysis; ethnography; discourse theory; positioning; positions; authenitciy; metaphors;

    Sammanfattning : In this dissertation inshore commercial fisheries are being studied from a cultural analytical perspective with a focus on service production and hospitality. The dissertation title, ”Inshore commercial fisheries in change. LÄS MER

  3. 3. Att leva som utbränd - En etnologisk studie av långtidssjukskrivna

    Författare :Mia-Marie Hammarlin; Avdelningen för konsthistoria och visuella studier; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; sjukförsäkring; försäkringskassan; deltagande observation; kulturanalys; fenomenologi; melankoli; illness; livskris; långtidssjukskrivning; utbrändhet;

    Sammanfattning : THIS STUDY IS CONCERNED with burnout and long-term sick leave, although instead of looking for several explanatory models and trying to answer the question as to why people are affected by this syndrome, the study is instead based on the idea of illness as experience. The methodology is traditionally ethnological, but with a phenomenological slant. LÄS MER

  4. 4. Allt annat än allvar : den komiska kvinnliga grotesken i svensk samtida skrattkultur

    Författare :Anna Lundberg; Nina Lykke; Hillevi Ganetz; Ellen Mortensen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Carnival culture of laughter; comic; grotesque; feminism; queer theory; cultural studies; sex; gender; body; sexuality; rhizome; radio; Pride; sitcom; Skrattkultur; komik; grotesk; feminism; queerteori; kulturanalys; kön; kropp; sexualitet; rhizomatrik; radio; Pride; situationskomedi; Gender studies; Genus;

    Sammanfattning : Avhandlingen tar avstamp i ett möte mellan å ena sidan Michail Bachtins begrepp skrattkultur och hans positiva och uppvärderande framställning av grotesk estetik, och å andra sidan feministisk och queer teoribildning. Avhandlingen utgör en tvärvetenskaplig kulturstudie av svensk samtida skrattkultur, Mer specifikt fokuseras framställningar av kön, kropp och sexualitet. LÄS MER

  5. 5. Den ofrivilliga lyssnaren - möten med butiksmusik

    Författare :Olle Stenbäck; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Etnologi; Musiketnologi; Butiksmusik; Muzak; Affekt; Lyssnarperspektiv; Konsumentroller; Etnografi; Lyssnande; Ljudlandskap; Affektiva nätverk; Marknadsföring; Kulturanalys; Upplevelseekonomi; Fenomenologi; Soundscape;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to explore potential customer’s encounters with the phenomena of in-store music. The area chosen for the study is the core shopping district of Gothenburg, Sweden, known as Inom Vallgraven (“within the moat”). LÄS MER