Sökning: "Kultur i språkundervisning"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Kultur i språkundervisning.

  1. 1. Kultur i språkundervisning - med fokus på engelska

    Författare :Eva Gagnestam; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Nu ifrågasätts det traditionella sättet att undervisa om kultur i språkundervisning allt mer av forskare och språkdebattörer världen över. Att endast behandla kultur som ren faktainformation om en nationell kultur, förmedlad genom språket, går inte ihop med en förändrad syn på kultur, identitet, nationalitet och språk. LÄS MER

  2. 2. Robots Beyond Borders : The Role of Social Robots in Spoken Second Language Practice

    Författare :Ronald Cumbal; Olov Engwall; Tony Belpaeme; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Conversations; gaze; backchannels; multi-party; accent; culture; Samtal; blick; återkoppling; gruppdynamik; brytning; kultur; Speech and Music Communication; Tal- och musikkommunikation;

    Sammanfattning : This thesis investigates how social robots can support adult second language (L2) learners in improving conversational skills. It recognizes the challenges inherent in adult L2 learning, including increased cognitive demands and the unique motivations driving adult education. LÄS MER

  3. 3. Om språkundervisning i mellanrummet - och talet om "kommunikation" och "kultur" i kursplaner och läromedel från 1962 till 2000

    Författare :Ulrika Tornberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; foreign language teaching and learning; culture; communication; contingent communicative action; democracy; discourse analysis; pragmatism; curriculum theory; Pedagogik; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to clarify the potential of foreign language teaching and learning to contribute to identity-formation and democracy as a real-time experience. Its focus is an analysis of how the current core concepts in foreign language teaching and learning within the Swedish school system, i.e. LÄS MER