Sökning: "Konkret matematik"
Hittade 5 avhandlingar innehållade orden Konkret matematik.
1. Representation of Quantum Algorithms with Symbolic Language and Simulation on Classical Computer
Sammanfattning : Utvecklandet av kvantdatorn är ett ytterst lovande projekt som kombinerar teoretisk och experimental kvantfysik, matematik, teori om kvantinformation och datalogi. Under första steget i utvecklandet av kvantdatorn låg huvudintresset på att skapa några algoritmer med framtida tillämpningar, klargöra grundläggande frågor och utveckla en experimentell teknologi för en leksakskvantdator som verkar på några kvantbitar. LÄS MER
2. Constructive Methods for SAGBI and SAGBI-Gröbner Bases
Sammanfattning : The thesis consists of an introduction and the following four papers: Paper I: Using resultants for SAGBI basis verification in the univariate polynomial ring. Authors: Anna Torstensson, Victor Ufnarovski and Hans Öfverbeck. LÄS MER
3. Specifying Safety-Critical Heterogeneous Systems Using Contracts Theory
Sammanfattning : Requirements engineering (RE) is a well-established practice that is also emphasized in safety standards such as IEC 61508 and ISO 26262. Safety standards advocate a particularly stringent RE where requirements must be structured in an hierarchical manner in accordance with the system architecture; at each level, requirements must be allocated to heterogeneous (SW, HW, mechanical, electrical, etc. LÄS MER
4. Mathematics in the Swedish Upper Secondary School Electricity Program : A study of teacher knowledge
Sammanfattning : Mathematical knowledge is often a prerequisite for students at Swedish upper secondary vocational programs to be able to study vocational courses, for example electricity courses in the Electricity Program. Electricity Program students study mathematics in their electricity courses as well as in their mathematics course. LÄS MER
5. Att göra pedagogisk praktik tillsammans : Socialt samspel i förskolans vardag
Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att åskådliggöra hur social interaktion mellan förskolepedagoger och barn i vardagliga förskoleaktiviteter genomförs och därigenom också visa hur pedagogisk praktik åstadkoms i samspelet. Mer specifikt analyseras hur det går till och vad som händer när interaktionen organiseras genom multimodalt handlande och fråga-svar-sekvenser, och hur dessa interaktionella fenomen kan tjäna pedagogiska syften. LÄS MER