Sökning: "Konflikthantering"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade ordet Konflikthantering.

  1. 1. Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv

    Författare :Agneta Lundström; Åsa Bergenheim; Gaby Weiner; Elisabet Öhrn; Gun-Marie Frånberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; qualitative study; compulsory teachers; conflict; representation; strategy; gender; critical feminist theory; feminist post structuralism; ethic of caring; ethic of rights; power; violence; kvalitativ studie; grundskole-lärare; konflikt; föreställning; strategi; kön; kritisk; feministisk teori; feministisk poststrukturalism; omsorgstänkande; rättighetstänkande; makt; våld; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : This dissertation explores ten teachers' approaches to managing conflicts with/between pupils. The relevance of gender is analysed according to the strategies and representations chosen by the teachers. The methods used for data collection include 'rounds', role-plays and ongoing reflexivity, mainly in single-sex groups. LÄS MER

  2. 2. Etniskt entreprenörskap, sociala nätverk och konflikthantering: Fallstudie om assyriskt företagande i Sverige

    Författare :Feyyaz Kerimo; Mats Wilhelmsson; Lars Silver; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Immigrant entrepreneurship; Ethnic entrepreneurship; Informal economy; Formal economy; Social networks; Capital model and Conflict management.; Invandrarföretagande; Etniskt företagande; Informell ekonomi; Formell ekonomi; Sociala nätverk; Kapitalmodellen och Konflikthantering; Företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : Huvudämnet för denna studie är de svårigheter som etniska entreprenörer möter för att etablera sina företag, hur och i vilken utsträckning de drar nytta av sina sociala nätverk, användningen av informella system och konflikthantering. Urvalet av studien består av assyriska entreprenörer som är verksamma inom olika sektorer i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Conflict management & mental health among Swedish police officers & recruits

    Författare :Mikael Emsing; Mehdi Ghazinour; Mojgan Padyab; Miguel Inzunza; Anna-Karin Hurtig; Brita Bjørkelo; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; personality; law-enforcement public health; mental health; police training; stigma; educational science;

    Sammanfattning : Introduction: An essential part of police work is handling people in distress, often related to some form of conflict that police officers are expected to handle in a professional manner. Thus, interpersonal and conflict management skills are essential for police officers. LÄS MER

  4. 4. Direkt demokratins svårigheter: En studie av den tyska Graswurzelrörelsen och dess organisation Graswurzelrevolution, Föderation Gewaltfreier Aktionsgruppen (FöGA) : [The Difficulties of Direct Democracy: A Study of the German Graswurzel Movement and its Organisation Graswurzelrevolution Föderation Gewaltfreier Aktionsgruppen (FöGA)]

    Författare :Stellan Vinthagen; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ickevåldsrörelser;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera svårigheterna i att tillämpa direktdemokratiska strukturer i en organisation. Klarar fallexemplet, den tyska anarkistiska och pacifistiska organisationen Graswurzelrevolution, av att tillämpa sina radikaldemokratiska principer under tiden 1972 till 1996? Jag har genomfört studien med hjälp av litteraturstudier, deltagande observation, arkivstudier och intervjuer och speciellt intresserat mig för organisationens formella respektive informella makt- och konflikthantering. LÄS MER

  5. 5. Läraryrkets villkor relaterade till vårdlärarutbildningen

    Författare :Kerstin Neckmar; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärarkompetens; Personlig utveckling;

    Sammanfattning : Studiens fokus är yrkesverksamma vårdlärares upplevelser av problematiska och utmanande pedagogiska situationer i yrket och deras bedömning av lärarutbildningens förmåga att förbereda för dessa. Vidare studeras deras uppfattningar om utbildningen som grund för personlig utveckling och yrkesmässig växt samt om utbildningens förtjänster och brister mer generellt. LÄS MER