Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kollektivt lärande : lärande i arbetsgrupper inom barnomsorgen = [Collective learning] : [learning within workgroups at daycare and leisure centres for children]

    Författare :Jon Ohlsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Daghem; Fritidshem; Omsorgspersonal;

    Sammanfattning : This thesis deals with the relationship between individual and collective learning. The empirical study concerns Swedish community child care centres as a specific working life area. The aim of this study is to discover anddescribe general theoretical aspects of work group learning. The research design is a qualitative study. LÄS MER

  2. 2. Storskaligt kreativt samarbete : Organisering och kollektivt lärande i ett konst- och teaterprojekt

    Författare :Aron Schoug; Tore West; Staffan Nilsson; Jon Ohlsson; Peter E Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Large-scale collaborative creativity; collective learning; organizing; organizational learning; artistic collaboration; theater production; ethnography; leadership; Storskaligt kreativt samarbete; kollektivt lärande; organisering; organisatoriskt lärande; konstnärligt samarbete; teaterproduktion; etnografi; ledarskap; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Storskaliga kreativa samarbeten blir allt vanligare i dagens organisationer, till exempel inom kreativa näringar, innovationsprocesser och utvecklingsprojekt. I sådana samarbeten behöver många individer vara kreativa och deras bidrag sammanflätas. LÄS MER

  3. 3. Potentialen och rösterna i nätbaserade dialoger : Dialogiska och medierande redskap för lärande

    Författare :Lisbeth Amhag; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; dialog; samspel och lärande; datorstött samarbetslärande; nätbaserat lärande; kollektivt lärande; interaktivt lärande; lärande kommunikation;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har allt fler lärosäten över hela världen arrangerat distansutbildningar eller campusbundna kurser som helt eller delvis är organiserade med hjälp av nätbaserade lärmiljöer. Nätbaserade kurser har därmed blivit vanliga och viktiga mediala arenor inom högre utbildning, såväl i distansutbildningar som i campusbundna kursmoment. LÄS MER

  4. 4. Trustful Relationships and School Development

    Författare :Ulf Jederlund; Rune Hausstätter; Tatjana von Rosen; Pär Larsson; Roald A. Øien; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; trust; school development; collective learning; relational competence; relational pedagogy; teacher-student relationship quality; student self-efficacy; school trust; tillit; skolutveckling; kollektivt lärande; relationskompetens; relationell pedagogik; lärar-elevrelationer; elevers självtillit i skolan; skoltillit; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : Methods other than averages from national tests, grades and levels of eligibility for higher education to evaluate the quality of education and school development are called for. In this dissertation is examined how a conscious effort to develop trustful relationships and mutual interaction among all actors in schools may contribute to increased well-being, community and strengthened learning processes for both students and teachers. LÄS MER

  5. 5. Developing an educational intervention to support work-integrated learning among professionals in health and social care for individuals with intellectual disabilities

    Författare :Anh Truong; Anette Ekström-Bergström; Catrin Johansson; Helena Antonsson; Thomas Winman; Edith Roth Gjevjon; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group reflection; Intervention research; Intraprofessional and interprofessional learning; Professional development; Socioconstructivism; Web-based lecture; Gruppreflektion; Interventionsforskning; Intraprofessionellt och interprofessionellt lärande; Professionell utveckling; Sociokonstruktivism; Web-baserad föreläsning; Vårdvetenskap; Nursing science; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Continuing education in the workplace has become a crucial part of contemporary working life, in alignment with modern labor market policies advocating lifelong learning. Work-integrated learning (WIL) is aimed at supporting professional development as part of lifelong learning, emphasizing both theoretical and practical knowledge alongside interactive engagement. LÄS MER