Sökning: "Klas Sundberg"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Klas Sundberg.

  1. 1. Atlas Copcos strategi och styrning : Verktyg som ger guld

    Författare :Klas Sundberg; Amjad Hadjikhani; Birger Rapp; Staffan Gullander; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Atlas Copco; Strategisk kongruens; integrerad styrning; konkurrenskraft; Business studies; Företagsekonomi; Företagsekonomi; Business Studies; Complex Systems – Microdata Analysis;

    Sammanfattning : Licentiatavhandlingen analyserar den strategi och styrning som bedrivits vid Atlas Copco sedan 1980-talet. Detta ger kunskap om hur ett traditionellt svenskt industriföretag anpassar sig till en turbulent omgivning med hård internationell konkurrens. LÄS MER

  2. 2. Strategisk utveckling och ekonomistyrning : Ett livscykelperspektiv

    Författare :Klas Sundberg; Amjad Hadjikhani; Gunilla Myreteg; Birger Rapp; Christian Berggren; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; management control; formal and informal control; strategy; strategic congruence; strategic development; life-cycle perspective; longitudinal case study; Atlas Copco; Business Studies; Företagsekonomi; Complex Systems – Microdata Analysis;

    Sammanfattning : This dissertation synthesizes previous research and develops a model for the study of strategic development, strategic congruence and management control. The model is used to analyze a longitudinal case study of the Swedish engineering company Atlas Copco. LÄS MER

  3. 3. Om skolvalsfrågans rättvisedimensioner : En pedagogisk-filosofisk analys

    Författare :Erik Gustavsson; Ninni Wahlström; Daniel Sundberg; Klas Roth; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school choice; justice; pragmatism; policy analysis; compulsory school; educational philosophy; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis explores how philosophical perspectives of justice can facilitate a critical discussion and a deepened understanding of the school choice issue and how it can be related to fundamental pedagogical ends of education, such as developing children´s autonomy and educating them to become democratic citizens. The methodological approach is based on John Dewey’s view of pragmatism, which argues for an experimental process of inquiry incorporating reflection on alternative lines of action. LÄS MER