Sökning: "Karl-göran Karlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden Karl-göran Karlsson.

  1. 1. The use of a satellite-derived cloud climatology for studying cloud-aerosol processes and the performance of regional cloud climate simulations

    Författare :Karl-Göran Karlsson; Erland Källen; Jon-Egil Kristjansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Clouds and climate; satellite cloud climatology; validation of clouds; clouds and aerosols; Meteorology; Meteorologi;

    Sammanfattning : The entry of satellite-derived decadal cloud datasets with homogeneous coverage in time and space enables studies not possible before. This thesis presents two such applications. The first study deals with cloud-aerosol processes and the second with an evaluation of cloud simulations from a regional climate model. LÄS MER

  2. 2. Att kommunicera skolans naturvetenskap : ett genusperspektiv på elevers deltagande i gemensam och enskild kommunikation

    Författare :Nina Eliasson; Karl Göran Karlsson; Helene Sørensen; Magnus Oskarsson; Eva Silfver; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Naturvetenskaplig kommunikation; positionering; genus; Mixed Methods Research;

    Sammanfattning : Both individual and whole class communication of students are described in this thesis, which is based on a clear gender perspective. Two articles describe the participation of boys and girls in communication with the whole class, the empirical data collected consisting of videotaped lessons. LÄS MER

  3. 3. Students' narratives from graphical artefacts : Exploring the use of mathematics tools and forms of expression in students' graphicacy

    Författare :Oduor Olande; Karl Göran Karlsson; Astrid Pettersson; Luis Radford; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Critical-analytical approach; Graph comprehension; Graphicacy; Graphical artifacts; Statistical literacy; Semiotics; Mathematical Education; Matematikdidaktik;

    Sammanfattning : The research concerns presented in this dissertation addresses aspects of students’ interaction with commonly occurring graphical artefacts in teaching and learning environments. In particular, focus is on how the students make sense of these artefacts in relation to subject specific tools and forms of expression. LÄS MER

  4. 4. Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet

    Författare :Anna-Karin Westman; Karl-Göran Karlsson; Madelen Bodin; Staffan Selander; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; interactions; communication; meaning making; peer discussion; scientific ideas; social semiotics; organizational levels; naturvetenskapernas didaktik; kvalitativa studier; biologi; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Bakgrund Syftet med denna avhandling är att få veta mer om hur elever skapar mening i mötet med innehållet i skolans naturvetenskap. De resultat som presenteras i avhandlingen är resultat som visar hur eleverna uttrycker sig under utvalda interaktioner från naturvetenskaplig undervisning. LÄS MER

  5. 5. Samtal om begreppskartor : en väg till ökad förståelse

    Författare :Anna-Karin Westman; Karl Göran Karlsson; Svante Holm; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Cellbiologi; elevdiskussioner; begreppskartor; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Biology; Biologi;

    Sammanfattning : Denna avhandling belyser hur elevdiskussioner om begreppskartor kan bidra till en ökad förståelse för innebörden av de utvalda biologiska begreppen hos de elever som deltar. Som bakgrund till avhandlingen redovisas forskningsresultat vilka visar ett antal svårigheter elever kan ha inom det cellbiologiska ämnesområdet. LÄS MER