Sökning: "KOMMUNIKATION I MATEMATIK"

Visar resultat 1 - 5 av 29 avhandlingar innehållade orden KOMMUNIKATION I MATEMATIK.

  1. 1. Förskoleklass - ett år att räkna med : förskoleklasslärares möjligheter att följa och analysera elevers kunskapsutveckling i matematik

    Författare :Helena Vennberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes förskoleklasslärares möjligheter att följa och analysera elevers matematikutveckling utifrån en intervention i matematik läsåret 2012/2013. Två grupperingar med förskoleklasser var aktuella i studien. LÄS MER

  2. 2. On the optimal stopping time of learning

    Författare :Anna Fedyszak-Koszela; Richard Bonner; Dmitrii Silvestrov; Jacek Malec; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; stopping time; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning :  The goal of this thesis is to study the economics of computational learning. Attention is also paid to applications of computational learning models, especially Valiant's so-called `probably approximately correctly' (PAC) learning model, in econometric situations. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers kommunikativa strategier i matematikklassrummet : En fallstudie av ett smågruppsarbete om derivata

    Författare :Marie Bergholm; Christer Bergsten; Iiris Attorps; Ewa Bergqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematical discourse; commognition; participation; matematizing; subjectifying; identifying; small group learning; Matematisk diskurs; kommognition; deltagande; matematisera; identifiering; subjektifiering; lärande i smågrupper;

    Sammanfattning : Denna fallstudie belyser gymnasieelevers arbete i små grupper med ett problem kopplat till derivata och syftar till att belysa faktorer som gynnar eller hindrar individernas deltagande i och utveckling av den matematiska kommunikationen i klassrummet. Studien har sin teoretiska förankring i Anna Sfards kommognitiva ramverk, där lärande i matematik ses som deltagande i en matematisk diskurs. LÄS MER

  4. 4. Modeling Specialization and Division of Labor in Cultural Evolution

    Författare :Micael Ehn; Eriksson Kimmo; Thomas Mark; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Specialization; Division of Labor; Cultural Evolution; Mathematics Applied Mathematics; matematik tillämpad matematik;

    Sammanfattning : Division of labor and division of knowledge are so important and common in society today that it is difficult to imagine a functional society where everyone knows the same things and performs the same tasks. In such a society everyone grows, or gathers, and prepares their own food, makes their own tools, builds their own house, and so on. LÄS MER

  5. 5. Traces of Mathematical Facts and Students’ Understanding of the Concept `Quadrilateral´ : An enquiry into young students’ communication

    Författare :Eva Juhlin; Maria Johansson; Ewa Bergqvist; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : Mathematics could be described as a special kind of language, a discourse in which participants communicate abstract concepts. Communication and language are known to be important factors in teaching and learning but little is known about neither communication between students in relation to geometrical concepts, nor what traces of mathematical facts and understanding is incorporated into their communication. LÄS MER