Sökning: "Jan Schoultz"

Visar resultat 6 - 10 av 11 avhandlingar innehållade orden Jan Schoultz.

  1. 6. Elevers föreställningar om kroppens organ och kroppens hälsa utifrån ett skolsammanhang

    Författare :Pernilla Granklint Enochson; Jan Schoultz; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Elevers föreställningar om kroppens organ och kroppens hälsa utifrån ett skolsammanhang

    Författare :Pernilla Granklint Enochson; Gustav Helldén; Britt Lindahl; Schoultz Jan; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science of education; Human body; Lower secondary school; Understanding of the human body; Health; Digestive organs; Excretions organs; Painkiller; Naturvetenskapernas didaktik; förståelse; grundskolans senare del; människokroppen; hälsa; matspjälkning; utsöndringsorgan; värktablett; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Denna avhandling har fokus på 88 elevers föreställningar om vad som händer i kroppen då de äter en smörgås, dricker vatten och sväljer en värktablett. Sedan har jag studerat hur dessa föreställningar påverkar deras kunskaper vad det gäller kroppens fysiologi och deras ställningstagande i hälsofrågor. LÄS MER

  3. 8. Learning Science Through Aesthetic Experience in Elementary School : Aesthetic Judgement, Metaphor and Art

    Författare :Britt Jakobson; Per-Olof Wickman; Jan Schoultz; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :aesthetic experience; aesthetic judgement; art activities; continuity; Dewey; elementary school; imagination; learning; meaning-making; practical epistemology analysis; reconstruction; science; spontaneous metaphors; transformation; Wittgenstein.; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; didaktik; Didactics;

    Sammanfattning : This thesis considers the role of aesthetic meaning-making in elementary school science learning. Children’s aesthetic experiences are traced through their use of aesthetic judgements, spontaneous metaphors and art activities. The thesis is based on four empirical studies: the first two examining children’s language use, i.e. LÄS MER

  4. 9. Students’ participation in the realization of school science activities

    Författare :Mattias Lundin; Mats Lindahl; Kerstin Bergqvist; Jan Schoultz; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; School science; NOS; NOSS; Nature of science; Nature of school science; Naturvetenskapernas didaktik; NO-undervising; NOS; NOSS; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : I denna avhandling visar jag hur elever och lärare genomför NO-verksamhet i grundskolan. Avhandlingen illustrerar hur elevers frågor och uttryckta erfarenheter blir en del av ett etablerat ämnesinnehåll. LÄS MER

  5. 10. Undervisningssätt, lärande och socialisation : Analyser av lärares riktningsgivare och elevers meningsskapande i NO-undervisning

    Författare :Eva Lundqvist; Leif Östman; Ulla Riis; Jonas Almqvist; Jan Schoultz; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study teachers’ manner of teaching and its role for students’ meaning making. In order to shed light on this interplay, a methodological approach, based on pragmatism, a sociocultural perspective on learning and Wittgenstein’s later works, is developed and applied. LÄS MER