Sökning: "Institutionen för Beteendevetenskap Linköpings universitet"
Visar resultat 1 - 5 av 105 avhandlingar innehållade orden Institutionen för Beteendevetenskap Linköpings universitet.
1. Varför undervisning i matematik? : argument för matematik i grundskolan - i läroplaner, läroplansdebatt och hos blivande lärare
Sammanfattning : The aim of this study is to investigate, describe and analyse the justification and the goals of mathematics education in compulsory school in Sweden. The focus here is on student teachers and their conceptions of why mathematics should be taught in school. LÄS MER
2. Medborgaren och marknaden : Pedagogisk diskurs för folkbibliotek
Sammanfattning : The public libraries in Sweden were founded about 100 years ago. Because societal conditions have changed considerably since then it is interesting to examine the extent to which views about public libraries have changed among the libraries' main actors. The aim of the study is to illuminate how decision makers of public libraries, i.e. LÄS MER
3. Föräldramakt på riktigt eller på låtsas? : lokala styrelser med föräldramajoritet i grundskolan
Sammanfattning : In this project, local school boards with a majority of parents are studied. Such boards are set up at a number of sdmols in Sweden as a trail. The purpose of the study is to investigate the constitution of such boards, their work and the content of items dealt with. LÄS MER
4. Allt har förändrats och allt är sig likt : En longitudinell studie av argument för grundskolans matematikundervisning
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att beskriva och analysera argument för matematik i grundskolan och att förstå varför och hur de officiella argumenten förändras, från de argument som återfinns i styrdokument till de argument som förs fram av undervisande matematiklärare. En utgångspunkt är att skolmatematikens villkor och verklighet kan beskrivas genom analys av officiella argument och av lärarstudenters och lärares personliga argument för matematik i grundskolan. LÄS MER
5. Reading for Life : Three Studies of Swedish Students’ Literacy Development
Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore school classes with a higher level of achievement in reading than could be expected, with regard to socio-economic background factors and language background. What do those classes practice? Which attitudes towards reading and schooling do those children and their teachers display? The teacher and the classroom environment are in particular focus. LÄS MER