Sökning: "Institutionen För Skolutveckling Och Ledarskap sol"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden Institutionen För Skolutveckling Och Ledarskap sol.

  1. 1. Från mäta till möta : elevers och lärares uppfattningar och erfarenheter av klassrumsbedömning

    Författare :Helena Sjunnesson; Mona Holmqvist; Carin Roos; Anette Bagger; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Assessment practice; Classroom assessment; Mediation; Social cultural theory; Special Education; Qualitative synthesis;

    Sammanfattning : Purpose: This dissertation aims to study how different artefacts used to assess students’ knowledge are perceived by students and teachers. A particular focus is directed towards assessment from a special educational perspective. Two research questions were posed: 1. LÄS MER

  2. 2. Bedömning av läsförståelse - och sen då? : bedömning av meningsskapande i en kommunövergripande bedömningsprocess

    Författare :Helena Sjunnesson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :bedömning; fallstudie; löst kopplade system; performativitet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kommuners upprättande av lokala bedömningsprogram, där vad som sker i den pedagogiska praktiken ska utvärderas och kontrolleras, kan ses som exempel på hur en utvidgad bedömningskultur på internationell och nationell nivå transformerats till lokal nivå. I denna studie undersöks vilka konsekvenser en utökad bedömningskultur kan få för såväl pedagoger som för elever och undervisningsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Kollaborativ professionell utveckling för innehållsinkluderande undervisning : praktikutvecklande klassrumsforskning

    Författare :Balli Lelinge; Mona Holmqvist; Jonas Alwall; Anette Olin; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Collaborative professional development; Content-inclusion; Practice-based research; Communities of practice; Variation theory; Lesson and Learning studies;

    Sammanfattning : In the present thesis, four studies are included within the scientific discipline of pedagogy and collaborative professional development research field—the thesis is based on a practice-based research approach. This thesis addresses identified problems in previous research and large-scale studies such as the OECD study Teaching and Learning International Survey (TALIS) and school leaders’ and teachers’ attitudes. LÄS MER

  4. 4. Att få tillträde till lärprocesser : professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan

    Författare :Kamilla Klefbeck; Jonas Aspelin; Lotta Andersson; Nina Klang; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Autism; Educational participation; Intellectual disability; Practice-based research; Professional development; Special didactics; Teacher-researcher collaboration;

    Sammanfattning : This thesis aims to contribute to knowledge about how teachers can develop their practice to enable students with intellectual disability (ID) and autism to participate in education. Pragmatism, situated learning, and variation theory have been guiding the studies. LÄS MER

  5. 5. En bro mellan högstadiet och gymnasieskolans nationella program : elever med erfarenheter av det individuella programmet berättar

    Författare :Helena Andersson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :livsberättelser; inkludering; delaktighet; tillhörighet; meningsfulla relationer;

    Sammanfattning : Allt fler elever lämnar grundskolan utan att ha nått de kunskapsmål som krävs för att bli antagna till ett nationellt program på gymnasieskolan. Ett alternativ som i dessa sammanhang erbjudits elever är det individuella programmet, numera de fem introduktionsprogrammen. LÄS MER