Sökning: "Institutionalism"

Visar resultat 1 - 5 av 88 avhandlingar innehållade ordet Institutionalism.

  1. 1. En legitim (elektronisk) förvaltning? : Om IT-utveckling i kommunal förvaltning

    Författare :Gabriella Jansson; Gissur Ó. Erlingsson; Elin Wihlborg; Jan Olsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; E-government; public administration; legitimacy; local government; municipality; public e-services; institutionalism; E-förvaltning; offentlig förvaltning; legitimitet; kommuner; e-tjänster; organisering; pragmatisk institutionalism;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker utvecklingen av en elektronisk förvaltning ur ett legitimitetsperspektiv. Det övergripande syftet är att analysera den reella och potentiella förändring som e-förvaltning innebär för den offentliga förvaltningens legitimitetsgrunder, både i form av hur e-förvaltning har formulerats som idé, och hur det konkret har gått till när e-förvaltning har implementerats i praktiken. LÄS MER

  2. 2. The Emergent Politics of Geoengineering

    Författare :Ina Möller; BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Norms; Policy emergence; Agenda setting; Climate change; political community; sociological institutionalism; Science policy interface; vetenskap och politik; politisk process; politisk opinionsbildning; klimatförändring; nätverk; institutionalism; normer;

    Sammanfattning : This thesis examines the role of science in the earliest stages of the political process. It does this by studying the emergence of ‘geoengineering’ on the political agenda. LÄS MER

  3. 3. What logics drive the choices of public decision-makers?

    Författare :Jens Nilsson; Carina Lundmark; Annica Sandström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Decision-making; new institutionalism; rational choice; sociological institutionalism; values; public administration; wildlife management; local parliaments; collaborative management; Political Science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis explores what logics drive the decisions of public decision-makers. More specifically, and drawing on new institutional theory, this topic is investigated from the perspective of how institutions, i.e. the formal and informal patterns of rules and practices, influence public decision-makers. LÄS MER

  4. 4. Taking Advantage of Institutional Possibilities and Network Opportunities : Analyzing Swedish Strategic Action in EU Negotiations

    Författare :Matilda Broman; Statsvetenskapliga institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; tactics; mediation; framing; coalition-building; expertise; procedural tactics; manipulation; leadership; co-decision procedures; networks; rational institutionalism; openness; European Parliament; transparency; REACH; Sweden; Council Presidencies; negotiations; EUrationell institutionalism; EU; förhandlingar; Sverige; öppenhet; ordförandeskap; Europaparlamentet; ledarskap; expertis; medling och koalitionsbyggande;

    Sammanfattning : When core national interests are at stake, EU member states optimize their strategic activities on the European level in order to advance national preferences. Two cases are used in this study to shed light on such dynamics. LÄS MER

  5. 5. En reformerad lärare : Konstruktionen av en professionell och betygssättande lärare i skolpolitik och skolpraktik

    Författare :Larissa Mickwitz; Christian Lundahl; Meeri Hellstén; Tore West; Daniel Sundberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teachers; professionalism; grading; school reform; curriculum theory; institutionalism; discourse theory; policy analysis; lärare; professionalism; betyg; läroplansteori; institutionalism; diskursteori; skolreformer; policyanalys; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This doctoral thesis investigates the interrelatedness between school policy and practice. In the thesis, the construction of “the teacher” is analysed in school policy documents and teacher interviews. LÄS MER