Sökning: "Inger Eriksson"

Visar resultat 11 - 15 av 36 avhandlingar innehållade orden Inger Eriksson.

  1. 11. Byggarbetsplatsen som skola - eller skolan som byggarbetsplats? : En studie av byggnadsarbetares yrkesutbildning

    Författare :Ingrid Berglund; Inger Eriksson; Viveca Lindberg; Lisbeth Lundahl; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Apprenticeship; Construction Education and Training; Construction Programme; Cultural Historical Activity Theory; Enculturation; Hybrid Practices; Infusion of Core Subjects; Learning Practices; Practice and Theory; Vocational Education and Training; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The issue of this dissertation is the relationship between Vocational Education and Training (VET) in general and VET for building and construction in particular, as well as implications of the fact that Swedish VET is carried out both in school and in working life. Vocational construction education includes a three year Construction Programme at upper secondary school followed by two to three years of on-the-job training in the construction industry. LÄS MER

  2. 12. Att främja elevers teoretiska utforskande av bassystemet : En undervisningsutvecklande studie i matematik på mellanstadiet

    Författare :Marie Björk; Diana Berthén; Inger Eriksson; Mona Holmqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; base-ten system; Davydov; decimal system; learning activity; learning study; mathematics education; special education; theoretical thinking; bassystemet; Davydov; decimalsystemet; learning study; lärandeverksamhet; matematikundervisning; specialpedagogik; teoretiskt tänkande; tiobassystemet; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : Den här licentiatuppsatsen handlar om hur en undervisning kan främja elevers förståelse av tiobassystemet genom att de bjuds in till en undervisning där de kan delta i ett kollektivt utforskande av bassystemet, som en övergripande nivå av tiobassystemet. Syftet är att exemplifiera och diskutera hur en undervisning, som främjar elevernas möjligheter att utveckla ett tänkande om tiobassystemet på en generell eller övergripande nivå, kan utformas. LÄS MER

  3. 13. Förstå verkligheten som system : - att utveckla gymnasieelevers systemgeografiska kunnande genom geografiundervisning

    Författare :Lotta Dessen Jankell; Inger Eriksson; Patrik Johansson; Elin Sæther; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; systems thinking; geography teaching; system geographical knowing; system modelling; education for sustainable development; connection web models; system changes; learning activity; practice theory; learning models; geography didactics; systemtänkande; sambandsvävar; geografiundervisning; systemgeografiskt kunnande; systemmodeller; klimatförändringar; hållbar utveckling; ämnesdidaktik med inriktning mot de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Social Sciences Education;

    Sammanfattning : This doctoral thesis is concerned with how upper secondary students in Sweden develop system geographical knowing through Geography teaching, where complex issues such as climate change are dealt with. In many countries, these issues are particularly relevant for the school subject of Geography since the subject is responsible for issues that involve system changes. LÄS MER

  4. 14. Rekonstruktion av logaritmer med tallinjer som medierande redskap

    Författare :Roger Fermsjö; Torbjörn Tambour; Inger Eriksson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Logarithms; Napier; Davydov; learning activity; learning action; learning tasks; mediated tool; learning study;

    Sammanfattning : The aim of the research reported in this licentiate thesis was to create an environment that could support students’ learning about logarithms. To develop such a learning environment, Davydov’s ‘learning activity’ was used as a theoretical framework for the design. LÄS MER

  5. 15. Från idé till gestaltningsförslag : fallstudie från Projekt Konstpaus

    Författare :Ulrika Florin; Yvonne Eriksson; Inger Orre; Thomas Porathe; Rune Pettersson; Emilie Karlsmo; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Sketch; interpretation; art and design processes; spatial planning; sustainable development; EU; and Projekt Konstpaus The Art Break Project .; Skiss; analys; tolkning; visuell kommunikation; konst- och designprocesser; fysisk planering; hållbar utveckling; gestaltning; kultur- och naturarv; informationsdesign; Projekt Konstpaus; EU.; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN; Human communication; Kommunikation mellan människor; Cultural heritage and cultural production; Kulturarv och kulturproduktion; Image analysis; Bildanalys; Innovation and Design; innovation och design;

    Sammanfattning : Populär sammanfattning I vårt samhälle finns många offentliga konstverk. Dessa verk har kommit till på olika sätt men gemensamt är att konstverken i de allra flesta fall upphandlats med utgångspunkt i någon form av skiss. Skissen föregår det kommande konstverket och tjänar som underlag för beslut om upphandling av verket i full skala. LÄS MER