Sökning: "Inga-Britt Gustafsson"
Visar resultat 6 - 9 av 9 avhandlingar innehållade orden Inga-Britt Gustafsson.
6. Sensory, attitudinal, and contextual aspects of the meal : health implications and connections with risk factors for coronary heart disease and obesity
Sammanfattning : Det övergripande syftet var att undersöka mat- och måltidsrelaterade faktorer som bidragande orsak till övervikt och hjärt-kärlsjukdom.I en sensorisk studie jämfördes individer som insjuknat i hjärtinfarkt med en frisk kontroll-grupp med avseende på preferens för mat med hög respektive låg fetthalt, smakkänslighet för grundsmakerna (surt, beskt, salt, sött, umami och metalliskt) samt det beska ämnet 6-n-propylthiouracil (PROP). LÄS MER
7. Teknik i förskolan är inte något nytt, men idag är vi mera medvetna om vad vi kallar teknik : Personalens beskrivningar av teknik som innehållsområde i förskolan
Sammanfattning : This study investigates what preschool staff include in the technology subject in preschool education, what content they view as relevant and how the teaching of this content can be organized. This is motivated by the fact that technology as subject have not been clearly defined, leaving the teachers insecure and unconfident about what to teach and how to teach it. LÄS MER
8. The construction of food and meal culture for political and commercial ends : EU-summits, rural businesses and World Exhibitions
Sammanfattning : This thesis examines how cultural values of food and meal culture were expressed and used by professional agents. The overall aim was to analyse and synthesise the interpretation and creation by professionals in commercial food and meal production of what they defined as a local, regional or national food and meal culture. LÄS MER
9. If I can taste it, I want it... : sensory marketing in grocery retail stores
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka hur man kan utveckla ett kognitivt baserat sensoriskt språk för olika produkter i detaljhandel och därefter använda det i marknadsföringen i butiksledet. Vidare undersökts om denna marknadsföring har någon effekt på konsumenternas val av produkt. LÄS MER