Sökning: "Immateriella tillgångar"
Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden Immateriella tillgångar.
1. Redovisning av immateriella tillgångar i samband med förvärvskalkylering - principbaserade redovisningsregler och relevans
Sammanfattning : In recent decades we have moved into an economy that is both knowledge-driven and technology-based. This has resulted in intangible assets representing an increasingly larger proportion of total investments carried out by companies. LÄS MER
2. Intangibles and the transformation of management control systems : five studies on the changing character of management control systems in Swedish organisations
Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Vad kostar kunden? : modeller för intern redovisning
Sammanfattning : Allt fler industriella företag erbjuder kundanpassade produkter. Produkterna utvecklas inom ramen för långvariga relationer med kunder. Detta har betydelse för hur de ekonomiska informationssystemen bör utformas. I uppsatsen föreslås modeller för den interna redovisningen som stödjer fokusering av både kunder och produkter. LÄS MER
4. Resurstillväxt via innovationskapital
Sammanfattning : Under senaste decennierna har en allt större andel av företags resurser utgjorts av s k osynliga tillgångar, immateriella tillgångar, såsom ägarandelar i utvecklingsbolag, investering i avknoppningsbolag och utveckling av idéer i inkubatorer, samtidigt som de resurser som finns under ett företags juridiska kontroll i bland annat samarbetsprojekt inom FoU, relativt sett också har minskat. Resurstillväxt är en central fråga i de organisationer som studeras i denna avhandling men ofta finns en `obalans´ i relationen mellan identifierade materiella/immateriella resurser och oidentifierade immateriella resurser. LÄS MER
5. Märkesorientering - Utveckling av varumärken som strategiska resurser och skydd mot varumärkesdegeneration
Sammanfattning : The aim of this study was to examine how an organisation’s approach to brands can, in the building up of a brand competence, prevent trademark degeneration and develop and protect brands as strategic resources. A line of argument is put forward for adopting a new corporate approach (mind-set) to brands. LÄS MER