Sökning: "INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS Gender studies"

Visar resultat 11 - 15 av 21 avhandlingar innehållade orden INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS Gender studies.

  1. 11. De räddade barnen : Om fattiga barn, mödrar och fäder och deras möte med filantropin i Hagalund 1900-1940

    Författare :Gena Lorich; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History of Childhood; Philanthropy; Goutte de Lait; Child Health; Child Welfare; Professionalization; Welfare State; Gender; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The general aim of the study is to investigate how a new childhood evolved in the meeting between children, parents, philanthropists and physicians in Sweden during the first half of the 20th century, the century that was to be what Ell en Key called The Century of the Child. Social and health care work among children carried out by two philanthropic organisations, i e Solna Goutte de Lait and Solna Child Welfare Bureau, in a local community are studied. LÄS MER

  2. 12. Quichua children and language shift in an Andean community : School, play and sibling caretaking

    Författare :Camilla Rindstedt; Karin Aronsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Quichua-Spanish bilingualism; language practices; language ideology; sibling care-taking; play; gender; tvåspråkighet; Ecuador; språk och identitet; indianer; språk; barnspråk; spanska; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : In Ecuador, there is an ongoing ethnic revitalization among indigenous peoples. Yet, in San Antonio, a 'zona roja' in the Andes, the comuneros do not speak Quichua to their children, even though the Quichua language is seen as an extremely important aspect of Indian identity. LÄS MER

  3. 13. Barnhem för flickor : Barn, familj och institutionsliv i Stockholm 1870-1920

    Författare :Ingrid Söderlind; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Orphanages; Dependent Children; Girls; Gender; Child Labour; Servants; History of Childhood; Philanthropy; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The overall objective of this study has been to analyse why there were far more orphanages for girls than for boys in Sweden at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century.The study focuses on five orphanages for girls, all with the aim of bringing up girls to be servants. LÄS MER

  4. 14. Den sjuke mannen : populärkulturella gestaltningar av manlig ohälsa

    Författare :Stina Backman; Bengt Erik Eriksson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Male health problems; masculinity; gender; conception of disease; popular culture; media representation; Manlig ohälsa; maskulinitet; genus; sjukdomsföreställningar; populärkultur; medial gestaltning; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen, som handlar om de populärkulturella bilderna av den sjuke mannen, bygger på mediala formuleringar kring manlig ohälsa och sjukdom, primärt under ett svenskt 1990-tal. Syftet med avhandlingen är att analysera populärkulturella förestiillningar om manlig sjukdom och maskulinitet, det vill säga att fånga relationen mellan manlighet och sjukdom på en medierad arena för att se vilken betydelse ohälsa tillskrivs och vilken funktion den fyller i gestaltningen av maskulinitet. LÄS MER

  5. 15. Doing morality in school : Teasing, gossip and subteaching as collaborative action

    Författare :Michael Tholander; Karin Aronsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Morality; school group work; off-task talk; social interaction; socializing practices collaboration; rhetoric; teasing; gossiping; subteaching; disourse analysis; Elever; etik och moral; skolan; skvaller; samtal; sociala aspekter; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The present thesis investigates socializing practices that take place among pupils during group-work sessions in Swedish junior high schools. The pupils, who were video recorded during such sessions, were supposed to work on common assignments, but quite often digressed into so-called off-task talk Most of the present analyses focus on such digressions. LÄS MER