Sökning: "Hugo"

Visar resultat 1 - 5 av 124 avhandlingar innehållade ordet Hugo.

  1. 1. Lin28b regulation of early-life B lymphopoiesis. A model system to study how self-reactive B cells develop in early life

    Författare :Hugo Åkerstrand; Avdelningen för molekylär hematologi; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Lin28b; Developmental Immunology; B-1 B cells; Self-reactivity; B cell development; Early-life;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Careful Convivial Listening : Making Sound Work Apparent as Political Action

    Författare :Hugo Boothby; Tina Askanius; Bo Reimer; Salomé Voegelin; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Care; Conviviality; Experimental Media; Listening; Sound Work;

    Sammanfattning : Focusing on the creation and performance of sound work this doctoral thesis considers the value of listening as a site of political action. The meaning of sound work is dual; connoting both an artifact that is created and performed, a work of art, and the processes of creating sound, the work of listening. LÄS MER

  3. 3. Image Processing Architectures for Binary Morphology and Labeling

    Författare :Hugo Hedberg; Institutionen för elektro- och informationsteknik; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; labeling; binary image processing; morphology; Hardware architectures; real-time;

    Sammanfattning : Conventional surveillance systems are omnipresent and most are still based on analog techniques. Migrating to the digital domain grants access to the world of digital image processing enabling automation of such systems, which means extracting information from the image stream without human interaction. LÄS MER

  4. 4. Historiska resonemang på mellanstadiet : En designbaserad studie för att utveckla undervisningen

    Författare :Helene Hugo; Viveca Lindberg; Elisabet Sandblom; Anders Dybelius; Charlotta Olvegård; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; History teaching; historical thinking; historical reasoning; disciplinary literacy; middle school; Educational design research;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i en av de förändringar som införandet av läroplanen 2011 innebar, nämligen att mellanstadieelever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra historiska resonemang. Syftet är att bidra med kunskap om relationen mellan lärares planering för och mellanstadieelevers utveckling av historiskt resonerande och ämneslitteracitet. LÄS MER

  5. 5. Liv och lärande i gymnasieskolan : En studie om elevers och lärares erfarenheter i en liten grupp på gymnasieskolans individuella program

    Författare :Martin Hugo; Glenn Hultman; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; Upper secondary school; Pupils; Teachers; Slow learners; Phenomenology; Education; Gymnasieskolan; Elever med ofullständiga betyg; Individuella programmet; Fenomenologi; Livsvärlden; Deltagande observation; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå och beskriva sju elevers och tre lärares erfarenheter av skolan under deras treåriga gymnasietid tillsammans. Målet är att kunna utveckla kunskap om hur gymnasieskolan ska kunna möta behovet hos elever som lämnar grundskolan med ofullständiga betyg. LÄS MER