Sökning: "History of didactics"

Visar resultat 1 - 5 av 90 avhandlingar innehållade orden History of didactics.

  1. 1. Uses of History in History Education

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet

    Författare :Robert Thorp; Umeå universitet.; Högskolan Dalarna.; [2016]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; historia; History; historiedidaktik; didactics of history; Uses of history; historical culture; historical consciousness; history education; historical media; textbooks; popular history magazines; history teachers; Historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; historieundervisning; historiska medier; läroböcker; populärhistoriska tidskrifter; historielärare; Education and Learning; Utbildning och lärande; uses of history; history didactics; historiebruk;

    Sammanfattning : This compilation thesis contains an introductory chapter and four original articles. The studies comprising this thesis all concern aspects of how historical culture is constituted in historical media and history teachers’ narratives and teaching. LÄS MER

  2. 2. History in the Service of Mankind International Guidelines and History Education in Upper Secondary Schools in Sweden, 1927–2002

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet

    Författare :Thomas Nygren; Umeå universitet.; [2011]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANITIES and RELIGION History and philosophy subjects History subjects History; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Historisk-filosofiska ämnen Historieämnen Historia; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education Subject didactics; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik Ämnesdidaktik; didactics of history; historia med didaktisk inriktning; historiedidaktik; didactics of history; history teaching; League of Nations; UNESCO; Council of Europe; curriculum;

    Sammanfattning : In this study the guidelines of the League of Nations, UNESCO and the Council of Europe are investigated in relation to Swedish national curricula, teachers’ perceptions of and students’ work in history, from 1927 to 2002.Inspired by John I Goodlad’s notions of curricula and implementation, the formulation of history is studied. LÄS MER

  3. 3. Historieintresse och historieundervisning Elevers och lärares uppfattning om historieämnet

    Detta är en avhandling från Umeå : Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet

    Författare :Johan Hansson; Umeå universitet.; [2010]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History didactics; pedagogical content knowledge; subject matter knowledge; learning; teaching; teaching methods; history; teachers; students; pupils; compulsory school; upper secondary school; interest; motivaton; lessons; interview; survey study; Sweden; Geschichtsdidaktik; Historiedidaktik; pedagogik; ämneskunskaper; undervisningsmetoder; undervisningsinnehåll; lärostoff; historia; lärande; undervisning; lärare; elever; studenter; grundskola; gymnasieskola; intresse; motivation; intervju; enkätundersökning; Sverige; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education Subject didactics; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik Ämnesdidaktik; HUMANITIES and RELIGION History and philosophy subjects History subjects; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Historisk-filosofiska ämnen Historieämnen; didactics of history; historia med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : This thesis studies teachers’ and students’ conceptions of history and history teaching and aims to explain the importance of an interest in history among teachers and students of the subject. Research on teachers’ conceptions (e.g. LÄS MER

  4. 4. Historielärares historier Ämnesbiografi och ämnesförståelse hos gymnasielärare i historia

    Detta är en avhandling från Karlstad : Karlstads universitet

    Författare :Mikael Berg; Karlstads universitet.; Högskolan Dalarna.; [2010]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANITIES and RELIGION History and philosophy subjects History subjects History; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Historisk-filosofiska ämnen Historieämnen Historia; Historia; History; History; history teaching; history didactics; biography; life history; image; concepts; pedagogical content knowledge; content knowledge; transformation.; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to analyse history teachers’ understanding of the school subject history. The aim have also been to uncover what factors the history teachers say have affected their understanding of the school subject. LÄS MER

  5. 5. I historiekanons skugga : : historieämne och identifikationsformering i 2000-talets mångkulturella samhälle

    Detta är en avhandling från Malmö högskola

    Författare :Vanja Lozic; Lund University.; Lunds universitet.; Malmö University.; Malmö University.; [2010]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; eurocentrism; ethnicity; identity; multicultural sociaty; multiculturalism; textbook; education; school; History; teaching; emigration; immigration; Humanities Social Sciences; history; didactics; textbooks; youth culture;

    Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish Sverige har i olika sammanhang beskrivits som ett land som präglas av så kallade mångkulturella sociala relationer. I avhandlingen I historiekanons skugga: Historieämnet och identifikationsformering i 2000-talets mångkulturella samhälle analyseras implikationer av framväxten av det så kallade mångkulturella samhället på historieämnet. LÄS MER