Sökning: "Historiedidaktik"

Visar resultat 21 - 25 av 25 avhandlingar innehållade ordet Historiedidaktik.

  1. 21. Historiemedvetande på prov : En analys av elevers svar på uppgifter som prövar strävansmålen i kursplanen för historia

    Författare :Fredrik Alvén; Malmö högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Historia; Historieundervisning; Bedömning; Kursplan; Läroplan; Historiemedvetande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Likvärdighet till priset av likformighet? : en studie av hur och varför svenska och finländska historielärare på gymnasiet uppfattar att de påverkas av externa prov i historia

    Författare :Per Gunnemyr; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Kampen om historien - Ådalen 1931 - Sociala konflikter, historiemedvetande och historiebruk 1931-2000

    Författare :Roger Johansson; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Contemporary history since 1914 ; film; school textbooks; union history; monuments; graves; funerals; the Welfare State and the Swedish Model; symbolism; historical consciousness; Ådalen 1931; class-based collective identity; Nutidshistoria från 1914 ; Political history; Politisk historia; Sociala konflikter; Historiebruk och historiedidaktik;

    Sammanfattning : The prelude to this thesis is provided by the dramatic scenes that took place in Ådalen. During a demonstration, four men and one young woman were shot to death and five others injured by military troops ordered to Lunde harbour. LÄS MER

  4. 24. Att hantera historia med ett öga stängt : samstämmighet mellan historia A och lärares prov och uppgifter

    Författare :David Rosenlund; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History education; history; assessment; alignment; subject construction; History;

    Sammanfattning : In this licentiate thesis is the focus is on what tools for handling historical information that is mentioned in the standards for history education in the Swedish upper-secondary school. To what extent these tools are made available for the students by their teachers is also investigated. That is done, by looking at teachers assessment materials. LÄS MER

  5. 25. Med muren i backspegeln : Nationens betydelse för ungas identitetsskapande i östra Tyskland

    Författare :Joakim Glaser; Malmö högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; History Education; Historia med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER