Sökning: "Historiebruk i historieundervisning"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Historiebruk i historieundervisning.

  1. 1. Uses of History in History Education

    Författare :Robert Thorp; Monika Vinterek; Henrik Åström Elmersjö; Stuart Foster; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Uses of history; historical culture; historical consciousness; history education; historical media; textbooks; popular history magazines; history teachers; Historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; historieundervisning; historiska medier; läroböcker; populärhistoriska tidskrifter; historielärare; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; historia; History; historiedidaktik; didactics of history; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : This compilation thesis contains an introductory chapter and four original articles. The studies comprising this thesis all concern aspects of how historical culture is constituted in historical media and history teachers’ narratives and teaching. LÄS MER

  2. 2. Playtime! : en studie av lärares syn på film som pedagogiskt hjälpmedel i historieämnet på gymnasiet

    Författare :Catharina Hultkrantz; Anna Larsson; Karlsson Martin; Tomas Axelsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history didactics; teaching history with film; teacher s view of film; use of history; genetic and genealogical historical understanding; film studies; history of education; historiedidaktik; film i historieundervisning; lärares syn på film; historiebruk; genetisk och genealogisk historieförståelse; filmvetenskap; utbildningshistoria; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education;

    Sammanfattning : Showing movies to pupils is hardly a new, innovative teaching method. However, knowledge about how film is used and why, as well as what kind of film is used is scarce. LÄS MER

  3. 3. Fatta historia : En explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass

    Författare :Hans Olofsson; Ulla Runesson; Kenneth Nordgren; Martin Stolare; Per Eliasson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History subjects; Historieämnen; History; Historia;

    Sammanfattning : Studiens huvudsyfte är att utforska hur historieämnet konstitueras av lärare och eleverunder arbetet med ett ämnesområde, i det här fallet första världskrigets och mellankrigstidenshistoria. Närmare bestämt undersöker den hur informanterna gemensamt skaparhistorisk mening genom att erfara och tolka det förflutna i klassrummet. LÄS MER