Sökning: "Högskolan I Jönköping"

Visar resultat 6 - 10 av 16 avhandlingar innehållade orden Högskolan I Jönköping.

  1. 6. Studies of Commuting and Labour Market Integration

    Författare :Michael Olsson; Högskolan i Jönköping Internationella Handelshögskolan; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Becoming aware of blind spots — Norm-critical perspectives on healthcare education

    Författare :Ellinor Tengelin; Elisabeth Dahlborg; Ina Berndtsson; Pia H. Bülow; Lena Martinsson; Jönköping University; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Discourse; Equality; Equity; Instrument development; Normality; Norm criticism; Norms; Nursing education;

    Sammanfattning : BackgroundThis dissertation takes a critical look at norms and normality in healthcare education, focusing on the specific case of a nursing education programme at a Swedish university college. The concepts of norms and normality have a long history in healthcare professions, and have become important for many aspects of social life. LÄS MER

  3. 8. Striving for meaning in a diminishing world : Older persons’ experiences of reflective STRENGTH-giving dialogues including a digital tool

    Författare :Cecilia Åberg; Mia Berglund; Catharina Gillsjö; Jenny Hallgren; Eva Brink; Högskolan i Skövde; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Caring conversation; complex intervention; patient perspective; phenomenology; phenomenography; quasi-experimental design; reflected lifeworld research; Wellbeing in long-term health problems WeLHP ; Välbefinnande vid långvariga hälsoproblem WeLHP ;

    Sammanfattning : The Reflective STRENGTH-Giving Dialogue (STRENGTH) method was developed, grounded in a lifeworld perspective, with a focus on identifying and meeting older persons’ needs for the promotion of health and well-being. In this thesis, STRENGTH, including the digital tool SelfSTRENGTH, was tested in the context of community-dwelling older persons living with long-term health problems. LÄS MER

  4. 9. Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever

    Författare :Mari Ylenfors; Johan Malmqvist; Gunvie Möllås; Catharina Tjernberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; multilingual students; literacy development; reading and writing difficulties; support; equity;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats undersöker skolors arbete avseende litteracitetsutveckling för flerspråkiga elever, med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på undervisning och lärande. Syftet var att undersöka och bidra med kunskap om skolors arbete för att utveckla litteracitetsförmåga hos flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutvecklingsprocessen, en kunskap som behöver utvecklas för att bidra till en likvärdig utbildning. LÄS MER

  5. 10. Våldets onda cirklar : En explorativ undersökning av mäns barndomsupplevelser, maskuliniteter, känslor, våld samt terapeutiska interventioner mot våld

    Författare :Peter M. Jansson; Steven Saxonberg; Christian Kullberg; Pia Bülow; Torsten Blomkvist; Hydén Margareta; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; interdisciplinär; våld; skam; stolthet; maskulinitet; terapi; barn; kvinnor; kritisk realism; Män med våldsproblematik – Problem; interventioner och förändring; Känslors betydelse för framgången hos terapeutiska interventioner mot mäns våld; Känslors betydelse för framgången hos terapeutiska interventioner mot mäns våld; Interkulturella studier; Intercultural Studies;

    Sammanfattning : Avhandlingens överordnade syfte är att utforska möjligheterna för ett integrerat forskningsperspektiv på mäns våld samt exemplifiera hur sådan forskning kan bedrivas. Det konkreta syftet är att öka kunskapen om hur våldsamma mäns barndomsupplevelser, socialisation, maskulinitetskonstruktion och emotioner kan relateras till deras våld mot andra män, mot sig själva och mot kvinnor samt till hur terapeutiska interventioner mot våld kan analyseras och utvecklas i korrespondens med denna kunskap. LÄS MER