Sökning: "Gymnasieskolor"

Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade ordet Gymnasieskolor.

  1. 1. Styrning i svenska gymnasieskolor

    Författare :Erik Lindberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Redovisning och styrning; Accounting and Control;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Självpresentationernas logiker : en tematisk studie av gymnasieskolors identitetsskapande på webben

    Författare :Cia Gustrén; Pelle Snickars; Matilda Wiklund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Upper secondary school; self-presentations; websites; self-referential; identity-formation; thematic analysis; thematization; logics; social aspects; political aspects; fantasmatic aspects; Gymnasieskolor; självpresentationer; webbsidor; självtolkningar; identitetsskapande; identitetsformationer; logiker; sociala aspekter; politiska aspekter; fantasmatiska aspekter; medie- och kommunikationsvetenskap; media and communication studies;

    Sammanfattning : The aim of this licentiate thesis is to examine the means of self-presentation on the websites of 18 upper secondary schools in Sweden. This empirical material may be referred to as a kind of marketing since they render a highly idealized image of schools. LÄS MER

  3. 3. Innerstadsgymnasierna : En studie av tre elitpräglade gymnasieskolor i Stockholm och deras positionering på utbildningsmarknaden

    Författare :Eric Larsson; Elisabeth Hultqvist; Annika Ullman; Lisbeth Lundahl; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; elite schools; elites; educational strategies; school choice; educational marketization; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : During the early 1990s Sweden underwent extensive educational reforms. Vouchers, freedom of choice, establishment of so-called “free-schools” together with far-reaching decentralization took the place of a highly centralized educational system, with few private schools and a very low degree of differentiation. LÄS MER

  4. 4. 1:1 i klassrummet - analyser av en pedagogisk praktik i förändring

    Författare :Martin Tallvid; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; IT; klassrum; lärande; TPACK; en till en; 1:1; skola; laptop;

    Sammanfattning : I denna avhandling analyseras resultaten från två utvärderingsprojekt av 1:1-införande som genomförts på två gymnasieskolor (2007-2011) och fyra gymnasieskolor (2012-2014) i Sverige. Data från enkäter, intervjuer och observationer har analyserats för att svara på frågeställningar om hur olika aspekter av den pågående digitaliseringen påverkar verksamheten i skolan. LÄS MER

  5. 5. Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå

    Författare :Semir Becevic; Claes Ericsson; Pernilla Nilsson; Jesper Boesen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Klassrumsbedömning i matematik på gymnasienivå är en licentiatstudie med en intention att närma sig, fånga upp samt förstå och tolka lärares ageranden, tankar, upplevelser och reflektioner inom och om bedömningen i matematik i gymnasiet. En annan avsikt är delvis att fylla i luckan mellan det målrelaterade kursbedömningssystemet och det praktiska fältet med en kvalitativ forskningsstudie om lärarerfarenheter från gymnasiets matematikkurser. LÄS MER