Sökning: "Gunnar Berg"
Visar resultat 6 - 10 av 16 avhandlingar innehållade orden Gunnar Berg.
6. Uttryck på schemat och intryck i klassrummet : En studie av lektioner i skolor utan timplan
Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att studera användning och förekomst av lektionsbeteckningar på scheman i skolor utan en nationellt fastställd timplan, samt belysa hur elever upplever de lokala val som görs vad gäller vissa av dessa lektionsbeteckningar. Den teoretiska referensramen har sin grund i didaktikens selektionsfråga och kommunikationsfråga, och Bernsteins båda begrepp klassifikation och inramning. LÄS MER
7. Ska dörren vara öppen? : Disciplin i klassrummet i Sverige och Tyskland
Sammanfattning : The aim of this study is to investigate discipline in German and Swedish classrooms and describe its cultural contexts. In countries with compulsory education, it must be assumed that not all students voluntarily attend classes. LÄS MER
8. Analys av en utvärderingsmodell för förebyggande arbete inom socialpedagogiskt hälsoarbete
Sammanfattning : The main purpose of this thesis is to find, test and develop a method/model for evaluating socio-educational work in mental health. The intention is not to do a complete evaluation but rather to illustrate how a model can be applied. LÄS MER
9. En landsbygdens skolreform? : Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
Sammanfattning : A fundamental organizational idea in the construction of a nine-year coherent unit school in Sweden 1928–1972, with geographical equality as a subgoal, consisted of a national uniformity in terms and content, with centralization as an overall tool (strategy area 1). At the same time, this school would be designed after local needs and conditions (strategy area 2). LÄS MER
10. Ansvarsförhållanden vid skolutveckling
Sammanfattning : Relations of Responsibility in School DevelopmentABSTRACTThe starting point of this study is the changed governance of schools in Swe- den. Decentralization has not only increased the freedom of schools but also responsibility at the different levels of the school system. This in turn has given greater scope for interpreting the assignment. LÄS MER