Sökning: "Gunnar Berg"

Visar resultat 6 - 10 av 16 avhandlingar innehållade orden Gunnar Berg.

  1. 6. Uttryck på schemat och intryck i klassrummet : En studie av lektioner i skolor utan timplan

    Författare :Fredrik Alm; Kjell Granström; Ingrid Westlund; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Schedule; lesson designations; no set timetable; school subjects; Schema; schemabeteckningar; utan timplan; skolämnen; didaktik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att studera användning och förekomst av lektionsbeteckningar på scheman i skolor utan en nationellt fastställd timplan, samt belysa hur elever upplever de lokala val som görs vad gäller vissa av dessa lektionsbeteckningar. Den teoretiska referensramen har sin grund i didaktikens selektionsfråga och kommunikationsfråga, och Bernsteins båda begrepp klassifikation och inramning. LÄS MER

  2. 7. Ska dörren vara öppen? : Disciplin i klassrummet i Sverige och Tyskland

    Författare :Jakob Billmayer; Gunnar Berg; Christina Gustafsson; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; Germany; Classroom Discipline; Ideal Types; Teachers; Film; Television; Cultural Context;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate discipline in German and Swedish classrooms and describe its cultural contexts. In countries with compulsory education, it must be assumed that not all students voluntarily attend classes. LÄS MER

  3. 8. Analys av en utvärderingsmodell för förebyggande arbete inom socialpedagogiskt hälsoarbete

    Författare :Inger Dahlgren; Christina Gustafsson; Gunnar Berg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preventive socio-educational work; primary care; self-assessment model; social services; socio-educational work organization; SWOT; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The main purpose of this thesis is to find, test and develop a method/model for evaluating socio-educational work in mental health. The intention is not to do a complete evaluation but rather to illustrate how a model can be applied. LÄS MER

  4. 9. En landsbygdens skolreform? : Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola

    Författare :Matts Dahlkwist; Guadelupe Francia; Esbjörn Larsson; Gunnar Berg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Geographic equalization; enhetsskola; centralization; local space; historical documentary analysis; micropolitics; conflict analysis; national uniformity.; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : A fundamental organizational idea in the construction of a nine-year coherent unit school in Sweden 1928–1972, with geographical equality as a subgoal, consisted of a national uniformity in terms and content, with centralization as an overall tool (strategy area 1). At the same time, this school would be designed after local needs and conditions (strategy area 2). LÄS MER

  5. 10. Ansvarsförhållanden vid skolutveckling

    Författare :Anette Oxenswärdh; Jon Olhsson; Lennart Grosin; Eva Forsberg; Gunnar Berg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; responsibility; accountability; understanding assignment and responsibility; learning; professional development; school development; ansvarstagande; uppdrags-och ansvarsförståelse; lärande; professionell utveckling; skolutveckling; Pedagogik; Education; Education; pedagogik;

    Sammanfattning : Relations of Responsibility in School DevelopmentABSTRACTThe starting point of this study is the changed governance of schools in Swe- den. Decentralization has not only increased the freedom of schools but also responsibility at the different levels of the school system. This in turn has given greater scope for interpreting the assignment. LÄS MER