Sökning: "Gunnar Börjesson"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Gunnar Börjesson.

  1. 1. The psychology of risk and safety in the military: A balancing act

    Författare :Marcus Börjesson; Ann Enander; Claes Wallenius; Per Kristensson; Gunnar Breivik; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Risk; Safety; Leadership; Military; Risk; Säkerhet; Ledarskap; Militären; Psykologi; Psychology;

    Sammanfattning : The primary purpose of this thesis was to examine how individual, leadership, group, and situational factors affect the risk and safety perceptions and behaviors of military personnel. A secondary purpose was to examine how first-line military leaders perceive and deal with risk and safety issues in their leadership roles. LÄS MER

  2. 2. Skollärare : Rekrytering till utbildning och yrke 1977-2009

    Författare :Emil Bertilsson; Mikael Börjesson; Gunnar Olofsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociology of education; teacher education; teacher profession; recruitment; geometric data analysis; multiple correspondence analysis.; Utbildningssociologi; Sociology of Education;

    Sammanfattning : This study is about the school teachers’ positions in contemporary Swedish society. In order to grasp the social characteristics of their profession and its transformations it has been important to conduct thorough analyses of the recruitment of teacher students and the recruitment to the teaching professions. LÄS MER

  3. 3. Samtalat skolledarskap : kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion

    Författare :Anita Nordzell; Gunnar Sundgren; Mats Börjesson; Fritjof Sahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School leadership; school management; educational management; membership categorization analysis; identity work; talk-in-interaction; meeting; interview; ethnomethodology; social constructionism; Skolledning; skolledare; kategoriserings- och konversationsanalys; identitetsarbete; interaktion; samtal; mötessamtal; intervjusamtal; etnometodologi; socialkonstruktionism; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att visa hur skolorganisation, skolledning och skolledaridentiteter produceras, formas och omformas i samtalad interaktion samt att visa vilka diskursiva metoder som de samtalande använder för att bygga upp sina begrepp och kategorier och samtidigt göra dem socialt acceptabla i sitt sammanhang. Jag har tagit teoretisk och analytisk utgångspunkt i etnometodologi, socialkonstruktionism och kategoriseringsanalys. LÄS MER