Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Finnskogens landskap och människor under fyra sekler : En studie av samhälle och natur i förändring

    Författare :Gabriel Bladh; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Kulturgeografi; Human Geography; Geography; Geografi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Närheter och avstånd i ett nordvärmländskt skogslandskap : Praktiker och betydelser i nya tidsrumsliga sammanhang

    Författare :Camilla Berglund; Gabriel Bladh; Gerhard Gustafsson; Susanne Stenbacka; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Landscape; Practices; Meanings; Ruralities; Relationality; Forest; Kulturgeografi; Human Geography;

    Sammanfattning : This thesis examines the contemporary forest landscape of northern Värmland in Sweden in terms of practices, meanings and time-space relations. The increasing urbanization worldwide also affects the countryside landscape to produce what is generally referred to as  “new ruralities”, which are the result of changed conditions for livelihood and leisure. LÄS MER

  3. 3. Socioscientific argumentation : Aspects of content and structure

    Författare :Nina Christenson; Shu-Nu Chang Rundgren; Niklas Gericke; Gabriel Bladh; Jim Ryder; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Socioscientific argumentation; socioscientific issues; argumentation; Biology; Biologi;

    Sammanfattning : Socioscientific argumentation has shown to be a feasible educational framework for promoting citizenship and for cultivating scientific literacy. However, there are several aspects of this educational framework that have been shown to be problematic. LÄS MER

  4. 4. Geografilärares ämnesförståelse : Ämnesdidaktiska berättelser som reflektionsarena skapar kunskap om skolans geografi

    Författare :Patrik Magnusson; Gabriel Bladh; Hans Olof Gottfridsson; Mikael Ring; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; subject-specific understanding; reflection; preparedness-subject; kunskap; everyday life; teacher agency; professional autonomy; curriculum making; ämnesförståelse; reflektion; beredskapsämne; kunskap; vardag; läraragens; frirum; medskapande; Kulturgeografi; Human Geography;

    Sammanfattning : Kunskaper om och perspektiv på skolämnet geografi är viktiga när relationen mellan lärare och ämne sätt i fokus, särskilt om lärares ämnesspecifika förståelse betraktas som bärande för hur geografiämnet blir till i skolan.Syftet med denna studie är att utforska hur geografilärares ämnesspecifika förståelse kommer till uttryck och kan förstås när lärare själva får reflektera över ämnet och undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Att tänka geografiskt i en digital undervisningsmiljö : En studie av högstadielärares kunskapsbas och användning av digitala verktyg i geografiundervisningen

    Författare :Sofie Nilsson; Gabriel Bladh; Ann-Britt Enochsson; Martin Kristiansson; Linnea Stenliden; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Geography education; geographical thinking; geographical analyses; digital tools; subject-specific digital tools; teachers’ knowledge base; TPACK; didactical model; geografididaktik; geografiskt tänkande; geografiska analyser; digitala verktyg; ämnesspecifika digitala verktyg; lärares kunskapsbas; TPACK; didaktisk modell; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This compilation licentiate thesis focuses on geography teaching in a digital teaching and learning environment in the Swedish secondary school. Departing from a subject-didactic perspective, the aim was to explore the relation between teachers’ knowledge base, choices and usage of digital tools and geography teaching. LÄS MER