Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Legitimationskontrollen : en studie av etiska värderingars roll i gränsöverskridande förvärv och fusioner

    Författare :Magnus Frostenson; Hans De Geer; Udo Zander; Tomas Brytting; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Legitimacy; Ethics; Values; Acquisitions; Mergers; Legitimitet; Etik; Värderingar; Förvärv; Fusioner; Business studies; Företagsekonomi; Business Studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : From an employee perspective, the study examines the intra-firm role of ethical values in four cases where Swedish firms are acquired by or merge with foreign comptetitors. This is done by using the conceptual tool of internal legitimacy, adding up to the research question on what grounds internal legitimacy is created for changes regarding work content, work routines, and organization in the Swedish firms under study. LÄS MER

  2. 2. Fusioner i svensk industri : en kartläggning och orsaksanalys av svenska industriföretags fusionsverksamhet 1946-69

    Författare :Bengt Rydén; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Ledning av synergirealisering i fusioner och förvärv

    Författare :Svante Schriber; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Aktieägarvärden i fokus : internationell påverkan på intressentrelationer genom förvärv och fusion

    Författare :Tommy Borglund; Hans De Geer; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förvärv och fusioner; globalisering; företagsetik; intressentrelationer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Medlemsägda företag : organisering av strategiska förändringar

    Författare :Peter Normark; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Medlemsägda företag utgör en betydande del av svenskt och internationellt näringsliv. Många av dessa företag genomgår i dessa dagar djupgående strategiska förändringar, som fusioner, bolagiseringar och alliansbyggande. Denna avhandling analyserar hur denna typ av omdaningsprocesser hanteras av ägare och företagsledningar. LÄS MER