Sökning: "Fritidshem"

Visar resultat 11 - 15 av 17 avhandlingar innehållade ordet Fritidshem.

  1. 11. Kollektivt lärande : lärande i arbetsgrupper inom barnomsorgen = [Collective learning] : [learning within workgroups at daycare and leisure centres for children]

    Författare :Jon Ohlsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Daghem; Fritidshem; Omsorgspersonal;

    Sammanfattning : This thesis deals with the relationship between individual and collective learning. The empirical study concerns Swedish community child care centres as a specific working life area. The aim of this study is to discover anddescribe general theoretical aspects of work group learning. The research design is a qualitative study. LÄS MER

  2. 12. Att styra i namn av barns fritid : En nutidshistoria om konstruktionen av dagens fritidshem i samordning med skolan

    Författare :Malin Rohlin; Professor Jan-Erik Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Governing in the name of children’s leisure time: A contemporary history of the construction of today’s school-age childcare (fritidshem) in coordination with the schools.The purpose of this study is to provide a perspective on the recent restructuring of the cooperation between schools and school-age childcare in Sweden. LÄS MER

  3. 13. Lärare i fritidshems undervisningskunskap: undervisningshandlingar i interaktion mellan lärare och barn

    Författare :Anneli Hippinen Ahlgren; Anna Klerfelt; Anna-Lena Ljusberg; Helene Elvstrand; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school-age educare teachers; Pedagogical Content Knowledge; teaching actions; knowledge of teaching; children as actors; participation; lärare i fritidshem; Pedagogical Content Knowledge; undervisningshandlingar; undervisningskunskap; barns aktörskap; delaktighet; barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth Studies;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera lärare i fritidshems undervisningshandlingar för att förstå deras undervisningskunskap. I analysen av lärare i fritidshems undervisningshandlingar studeras hur undervisningssituationer kan initieras och hur lärare transformerar ämneskunskap, pedagogisk kunskap och kontextuell kunskap till undervisningshandlingar. LÄS MER

  4. 14. Omsorg, vård och undervisning : En studie av den ideologiska grundsynen i arbetsstuga och fritidshem med exempel från Luleå och Stockholm

    Författare :Margaretha Berglund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Fritidshemmets (mellan)mål och mening : Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal

    Författare :Sanna Hedrén; Jan Gustafsson Nyckel; Elin Almér; Björn Haglund; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School-Age Educare; Teacher talk; Meaning-making; Positioning; Fritidshem; Kollegiala samtal; Meningsskapande; Positionering; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : IntroduktionDen här avhandlingen handlar om hur fritidshemspersonal skapar mening i kollegiala samtal. Fritidshemsarbete är organiserat som ett lagarbete där interaktioner och samarbete mellan kollegor utgör väsentliga delar av arbetet. LÄS MER