Sökning: "Forskarskolan I Historia"

Visar resultat 1 - 5 av 31 avhandlingar innehållade orden Forskarskolan I Historia.

  1. 1. Fatta historia : En explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass

    Författare :Hans Olofsson; Ulla Runesson; Kenneth Nordgren; Martin Stolare; Per Eliasson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History subjects; Historieämnen; History; Historia;

    Sammanfattning : Studiens huvudsyfte är att utforska hur historieämnet konstitueras av lärare och eleverunder arbetet med ett ämnesområde, i det här fallet första världskrigets och mellankrigstidenshistoria. Närmare bestämt undersöker den hur informanterna gemensamt skaparhistorisk mening genom att erfara och tolka det förflutna i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Från Mielke till Merkel. Kontinuitet, brott och förändring i supporterkultur i östra Tyskland

    Författare :Joakim Glaser; Malmö högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Identity formation; East ern Germany; German re-unification; football; fan culture; power; nation; generation; interviews; participating observation; Historia;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att undersöka det dialektiska förhållandet mellan å ena sidan identitetsskapande processer kring fotbollsklubbar och å andra sidan samhällsförändringar. Ytterst handlar det sålunda om hur fotbollssupportrars identitetsformeringar påverkats av och påverkat historiska, politiska och sociala förändringar i östra Tyskland mellan 1965 och 2015. LÄS MER

  3. 3. Med muren i backspegeln : Nationens betydelse för ungas identitetsskapande i östra Tyskland

    Författare :Joakim Glaser; Malmö högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; History Education; Historia med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Läroboken i historieundervisningen : en fallstudie med fokus på elever, lärare och läroboksförfattare

    Författare :Annie Olsson; Monika Vinterek; Catharina Nyström Höög; Jenny Wiksten Folkeyd; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history; use of textbooks; history didactics; attitude research; education; pupil; teacher; textbook author; school; cognitive dissonance theory; historia; läroboksanvändning; historiedidaktik; attitydforskning; undervisning; elev; lärare; läroboksförfattare; skola; kognitiv dissonansteori; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to investigate why history textbooks are used the way they are and to identify possible reasons for the contradictions and dilemmas regarding the role of the textbook in history education. This thesis describes a case study of the history teaching at an upper secondary school class and investigates the attitudes of the pupils, teachers and textbook authors towards history, the teaching of history, textbooks and the use of textbooks. LÄS MER

  5. 5. Historiemedvetande på prov : En analys av elevers svar på uppgifter som prövar strävansmålen i kursplanen för historia

    Författare :Fredrik Alvén; Malmö högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Historia; Historieundervisning; Bedömning; Kursplan; Läroplan; Historiemedvetande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER