Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 23 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning
Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER
2. Om folkhögskolans dynamik : Möten mellan olika bildningsprojekt
Sammanfattning : This study is describing the projects of Bildung which are possible to identify with the students and the teachers at two folk high schools and the meeting between those projects in the classrooms. Another purpose is to describe and analyze processes, which arise when teachers, students and folk high school as an institution come together. LÄS MER
3. Ett särskilt perspektiv på högre studier? : Folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet. Enligt teorin om sociala representationer är folkhögskoledeltagarnas sociala representationer om högskola och universitet något som skapas socialt och förändras beroende på deltagarnas erfarenheter av högskola och universitet. LÄS MER
4. Folkhögskolepedagogik mellan myndighet och medborgare : en studie av ett forsknings- och utvecklingsarbete på fem folkhögskolor 1975-1978
Sammanfattning : The purpose of the thesis is to examine institutionalized nonformal education as it expressed itself in the program "Educational Models for the Folk High School". The main problem can be put: in what ways can the educational process generated be understood as the influence of society and in what ways as the influence of individuals? Previously collected and reported material on the program is here subjected to renewed analysis on a higher theoretical level. LÄS MER
5. Folkbildning i global (o)rättvisa : Makt och motstånd i folkhögskolans internationalisering och transnationella kurser
Sammanfattning : I den här avhandlingen undersöks den svenska folkhögskolans engagemang i global (o)rättvisa, dess uppkomst och nutida verksamheter, med fokus på transnationella kurser i global utveckling. Studien behandlar sociala, politiska och historiska aspekter av engagemanget, med folkhögskolan som utbildningsinstitution i centrum. LÄS MER