Sökning: "Fokus grupp"

Visar resultat 1 - 5 av 151 avhandlingar innehållade orden Fokus grupp.

  1. 1. "Ja bare skrivar som e låter" : En studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms

    Författare :Anna Greggas Bäckström; Lars-Erik Edlund; Ann-Catrine Edlund; Jan-Ola Östman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; literacy; literacy practices; SMS Short Message Service ; dialect; young people; identity; Modern Swedish; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : The thesis studies the literacy practices of a group of young people in Närpes in southern Ostrobothnia, Finland with focus on SMS (Short Message Service), both in Standard Swedish and in dialect, but for the most part written in dialect. The aim of the investigation is to describe this writing as a social marker (young people against adults) and its function as an identity act. LÄS MER

  2. 2. Transformativ förändring och postkonventionellt ledarskap : en retrospektiv fallstudie med fokus på förändringsprocessen och ledarskapet

    Författare :Eva Norrman Brandt; Sofia Kjellström; Ann-Christine Andersson; Jacob Hallencreutz; Pia Andersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :Transformativ förändring; Vuxenutveckling; Postkonventionellt ledarskap; Agilt ledarskap;

    Sammanfattning : Introduktion. Förändringstakten ökar i samhället och påverkar organisationer och dess medlemmar. Förändringstrycket orsakas av en rad faktorer som teknisk utveckling, förändrad lagstiftning, kunders/intressenters behov och krav och ökande konkurrens på en global arena. LÄS MER

  3. 3. "Det är inte mig det är fel på, det är huset" : en studie av prognosfaktorer och bemötande med fokus på sjuka hus-syndromet

    Författare :Berit Edvardsson; Berndt Stenberg; Lars Weinehall; Gunilla Wieslander; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SBS; byggnadsrelaterad ohälsa; uppföljning; prognos; självbild; coping; personlighet; intervjuer; bemötande; Occupational and Environmental Medicine; arbets- och miljömedicin; Epidemiology; epidemiologi; folkhälsa; Public health;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sick Building Syndrome, SBS, är fortfarande 2015 ett tillstånd som vållar mycket diskussion. Symtomen kan grupperas i slemhinnesymtom, hudsymtom och allmänna symtom. I definitionen ingår att personen/ personerna som fått symtom har exponerats för dålig inomhusluft i en speciell byggnad. LÄS MER

  4. 4. Overweight and obesity in young children : preventive work in child health care with fokus on nurses´ perceptions and parental risk factors

    Författare :Gabriella E Isma; Malmö högskola; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Övervikt hos barn; Barnhälsovården; Förskolebarn; Sjuksköterskor; Förebyggande arbete; Obesity;

    Sammanfattning : Childhood obesity is a global public health threat correlated with several comorbidities and increased mortality in adult life. Heredity and physical development concomitant with environment culture and lifestyle habits are contributing key factors for the onset of overweight. LÄS MER

  5. 5. Understanding Group-based Learning in an Academic Context : Rwandan Students’ Reflections on Collaborative Writing and Peer Assessment

    Författare :Faustin Mutwarasibo; Ingrid Andersson; Suzanne Parmenius-Swärd; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group-based learning; higher education; student-initiated groups; instructor-guided group work; collaborative writing; peer assessment; Rwanda; Gruppbaserat lärande; högre utbildning; studentstyrda grupper; lärarlett grupparbete; kollaborativt skrivande; inbördes bedömning; Rwanda;

    Sammanfattning : The overarching aim of the present thesis is to gain knowledge about how Rwandan university students understand and practice group-based learning. Specifically, this research takes a social constructivist perspective when examining how second year students within the area of Modern Languages reflect on collaborative writing and peer assessment as means to promote academic writing and active learning. LÄS MER