Sökning: "Finland pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden Finland pedagogik.
1. Pedagogik och didaktik : den herbartianska grunden : en studie med utgångspunkt i tre pedagogiska strömningar och med tyngdpunkten lagd på den pedagogisk-didaktiska utvecklingen
Sammanfattning : The purpose of the study is to analyse Herbartianism from its philosophical, ethical and educational roots in the german speaking parts of Central Europe, and to analyse the dissemination of Herbartianism to Finland. The latter part of the purpose is the main focus in the study. LÄS MER
2. Tänkande bakom val och användning av livsmedel : faktorer som medverkar till eller utgör hinder för förändring av matvanor
Sammanfattning : Avhandlingsarbetet fokuserar tänkande och handlande i förhållande till livsmedel som pedagogiska förutsättningar för förståelse av kostbudskap och näringsrekommendationer. Studiens syfte var att undersöka och beskriva hur tidigare erfarenheter framträder i människors tänkande och handlande i förhållande till deras val och användning av fettrika resp. LÄS MER
3. Att (ut)bilda ett folk : Nationell och etnisk gemenskap i Sveriges och Finlands svenskspråkiga läroböcker för folk- och grundskola åren 1866-2016
Sammanfattning : In this comparative study, elementary school textbooks in history, geography and social science/civics from Sweden and Finland 1866 – 2016 are analysed and compared. The focus is textbooks’ expressions of imagined communities, identification and common history. LÄS MER
4. The heart of learning organizations : exploring competence for change
Sammanfattning : Organisational theory and leadership theory form complementary sides of the researched object. It is a shared belief that organisations must learn to adapt to the influence of society. LÄS MER
5. Vilja, självtillit och ansvar. Kunskapens konstruktion i skapande processer
Sammanfattning : Avhandling är en studie av den praktiska kunskapens innehåll och hur kunskap definieras och uppfattas av praktiskt verksamma konsthantverkare och konsthantverksstudenter.Ett övergripande syfte är att klarlägga hur kunskap beskrivits och uppfattats i ett tidigt historiskt skede och hur kunskap kan uppfattas idag. LÄS MER