Sökning: "Eva Wennås-brante"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Eva Wennås-brante.

  1. 1. Möte med multimodalt material : Vilken roll spelar dyslexi för uppfattandet av text och bild?

    Författare :Eva Wennås Brante; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Berättelseskrivande i skolan : Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande

    Författare :Anja Thorsten; Katarina Eriksson Barajas; Eva Wennås-Brante; Christina Olin-Scheller; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Learning Study; practice-based research; story-writing; Variation Theory; writing instruction; Berättelseskrivande; Learning study; praktiknära forskning; skrivundervisning; svenskdidaktik; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur kunnandet att skriva berättelser kan bli undervisningsbart. Detta belyses ur två infallsvinklar, svenskdidaktiskt och metodologiskt. LÄS MER

  3. 3. Utforskande meningsskapande via digital teknik i sva-undervisning : en etnografisk fallstudie om nyanlända elevers digitala meningsskapande i svenska som andraspråk

    Författare :Anna Irma von Knorring; Eva Wennås Brante; Anna-Lena Godhe; Shannon Sauro; Ylva Lindberg; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digital literacy practices; digital meaning-making; newly arrived immigrant students; reading and writing development in a second language; scaffolding; translanguaging;

    Sammanfattning : An important issue in teaching and research is how newly arrived students best can develop their linguistic resources in learning. The overall aim of the dissertation is to contribute with in-depth knowledge of the context for newly arrived primary school students' digital meaning-making in Swedish as a second language (SSL) when the subject is studied in parallel with Swedish. LÄS MER