Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Risk och bejakande : Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV
Sammanfattning : Denna studie undersöker hur sexualupplysning och sexualundervisning i TV producerar, reproducerar och utmanar föreställningar om sexualitet och genus. Det empiriska materialet består av tre programserier från Utbildningsradion samt två säsonger av Fråga Olle i Kanal 5. Programmen producerades och sändes mellan 1998 och 2004. LÄS MER
2. Attentatet på Dramaten. En studie av Alf Sjöbergs uppsättning av Marika Stiernstedts drama. The Outrage at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm. A studie of Alf Sjöberg's stageing of Marika Stiernstedt's drama
Sammanfattning : The thesis deals with the Swedish author Marika Stiernstedt's drama The Outrage and Alf Sjöberg's production of it at the Royal Dramatic Theatre in 1944. The production process is followed from the birth of the drama to the production's encounter with the audience. LÄS MER
3. Läraridentitet och lärararbete : Fem livsberättelser
Sammanfattning : In the dissertation I want to highlight how teacher identity takes form in different historical, social and local settings. The forming of a professional identity is one of the aims of this study. The other aim is to examine how teachers describe their work. Work in this context means everything a teacher does. LÄS MER
4. Företagsamma elever : Diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan
Sammanfattning : The aim of this thesis is to study and problematize the concepts of entrepreneurship and enterprise in Swed-ish compulsory schools. The studies presented in this thesis focus both on scientific publications and official documents that deal with entrepreneurship and enterprise in compulsory schools and on school projects that have been carried out in years 4 to 6 in the county of Västerbotten. LÄS MER
5. Jag sa att jag älskade han men jag har redan sagt förlåt för det : Ålder, genus och sexualitet i skolans tidigare år
Sammanfattning : I denna studie undersöks hur föreställningar kring normalitet kommer till uttryck och förhandlas i de vardagliga praktikerna i skolans tidigare år. I särskilt fokus är normer kring ålder, genus och sexualitet. LÄS MER