Sökning: "Etiskt arbete i skolan"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden Etiskt arbete i skolan.

  1. 1. Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter

    Författare :Claes Klasander; Thomas Ginner; Jan-Erik Hagberg; Thomas Kaiserfeld; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological systems; education; school; subject content; text books; teachers; curriculum; technology; companion meanings; Tekniska system; undervisning; grundskola; teknikämnet; kursplaner; läromedel; lärare; ämnesinnehåll; teknik; följemeningar;

    Sammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER

  2. 2. Tigern som tolkar. Konfrontationer i Gustaf Wingrens teologi med särskild hänsyn till teologins uppgift inom universitet, samhälle och kyrka

    Författare :Torfi Stefánsson; Centrum för teologi och religionsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; 0bjectivity; Nygren; Lundensian School; Barth; Crisis-Theology; Philosophy; Løgstrup; Creation-Theology; Existentialism; Bultmann; Kerygma-Theology; Evangelium; Law; Luther research; Billing; Ecclesiology; Church; Ethics; Community; Science; Swedish University; Uppsaliensian school; Jeffner.; General; systematic and practical Christian theology; Kristen teologi allmän; systematisk och praktisk ;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to represent and critically analyse the theology of the Swedish theologian and professor in Lund, Gustaf Wingren (1910-2000), with special reference to his confrontational views on the role of theology at the university, in society and in church. The Lundensian school was famous for demonstrating a strictly scientific character of theology as an objective argumentation. LÄS MER