Sökning: "Elevers förståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 69 avhandlingar innehållade orden Elevers förståelse.

  1. 1. Känsla, förståelse och värdering : elevers meningsskapande i skolaktiviteter om miljö-och hållbarhetsfrågor

    Författare :Annika Manni; Karin Sporre; Christina Ottander; Geir Afdal; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; environmental and sustainability education; experiences; meaning-making; aesthetics; young students; miljö- och hållbarhetsutbildning; erfarande; meningsskapande; yngre elever; pedagogiskt arbete; educational work; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : This thesis focuses on young students’ experiences and meaning-making processes in school practices within environmental and sustainability education. Earlier research has shown this to be an area of complexity; besides a transdisciplinary perspective requiring relational thinking, it also involves conflicting interests as well as emotions and values. LÄS MER

  2. 2. Students’ Perspectives on Bullying

    Författare :Camilla Forsberg; Robert Thornberg; Marcus Samuelsson; Gunnel Colnerud; Christina Osbeck; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bullying; students’ perspectives; interviews; bystander reactions; grounded theory; symbolic interactionism; mobbning; elevers perspektiv; intervju; grundad teori; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : The aim of the present thesis was to listen to, examine and conceptualise students’ perspectives on bullying. Students’ perspectives have not been commonly heard in research and less qualitative research has been conducted. LÄS MER

  3. 3. Elevers möten med matematik : En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1

    Författare :Sofie Arnell; Joakim Samuelsson; Karin Forslund Frykedal; Hanna Palmér; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pupils; encounters with mathematics; actions; possible learning; mathematics teaching and learning; preschool class; primary school; activity theory; elever; möten med matematik; handlingar; möjligt lärande; matematikundervisning; matematikdidaktik; förskoleklass; grundskolans tidigare år; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Många och positiva tidiga möten med matematik är betydelsefulla för barns och elevers matematiklärande. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 genom att undersöka, analysera och beskriva dem. LÄS MER

  4. 4. Elevers föreställningar om kroppens organ och kroppens hälsa utifrån ett skolsammanhang

    Författare :Pernilla Granklint Enochson; Gustav Helldén; Britt Lindahl; Schoultz Jan; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science of education; Human body; Lower secondary school; Understanding of the human body; Health; Digestive organs; Excretions organs; Painkiller; Naturvetenskapernas didaktik; förståelse; grundskolans senare del; människokroppen; hälsa; matspjälkning; utsöndringsorgan; värktablett; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Denna avhandling har fokus på 88 elevers föreställningar om vad som händer i kroppen då de äter en smörgås, dricker vatten och sväljer en värktablett. Sedan har jag studerat hur dessa föreställningar påverkar deras kunskaper vad det gäller kroppens fysiologi och deras ställningstagande i hälsofrågor. LÄS MER

  5. 5. Förståelse av och förhållningssätt till hälsa : några elevers syn på hälsa och skolämnet idrott och hälsa

    Författare :Annika Ahlberg; Malmö högskola; []
    Nyckelord :authenticity; consuming theory; cultural liberation; health; physical education and health; pupils’ perspective;

    Sammanfattning : The concept of health should not be viewed as one-dimensional, but rather a complex interplay between physical, psychological and social factors (WHO, 2014). The Swedish curriculum highlights that the school’s responsibility is to support pupils’ knowledge and promote health. LÄS MER