Sökning: "Elev"

Visar resultat 1 - 5 av 55 avhandlingar innehållade ordet Elev.

  1. 1. Bedömningsmakten Berättelser om stat, lärare och elev, 1960‐1995

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Pär Widén; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2010]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Grades; examination; evaluation debate; Upper Secondary School; reforms; democratization; individualization; the State; discipline; power; teacher; pupil; Betyg; bedömning; betygsdebatt; gymnasieskolan; gymnasiereform; demokratisera; individualisera; disciplinera; makt; statsmakt; lärare; elev; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Avhandlingen handlar om hur bedömningssystemet i bred bemärkelse presenterades i betygsdebatten i samband de politiska besluten om betygssystemet för gymnasiet mellan 1960 och 1995. Avhandlingen tar sin utgångspunkt i de berättelser som konstruerades under perioden. LÄS MER

  2. 2. En elev - en dator kunskapsbildningens kvalitet och villkor i den datoriserade skolan

    Detta är en avhandling från Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Håkan Fleischer; Högskolan i Jönköping.; [2013]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; One-to-one; knowledge formation; knowledge qualities; phenomenology; phenomenography; knowledge society; stretched knowledge; performative knowledge; En-till-en; kunskapsbildning; kunskapskvalitet; fenomenologi; fenomenografi; kunskapssamhälle; stretchad kunskap; performativ kunskap; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Avhandlingen behandlar införande av varsin dator till elever och lärare, här kallat en-till-en. Syftet är att bidra med kunskap om hur en-till-en påverkar lärande. Särskilt fokus ligger på kunskapsproduktionens karaktär och kvalitet och på förhållanden i den svenska skolan. LÄS MER

  3. 3. Pilegrim, turist og elev Norske skoleturer til døds- og konsentrasjonsleirer

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Kyrre Kverndokk; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2007]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Collective Memory; Rituals; Dialogism; Holocaust; School Journeys; Pilgrimage; Tourism; Kollektiv erindring; ritualer; dialogisme; Holocaust; skoleturer; pilegrimsreiser; turisme; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS Cultural heritage and cultural production; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN Kulturarv och kulturproduktion;

    Sammanfattning : This dissertation is about Norwegian school journeys to former death and concentration camps in Poland and Germany. The thesis follows a 10th grade class from the preparations for such a journey, on the journey itself and finally during the reflective work of the pupils upon returning to school. LÄS MER

  4. 4. Rätt elev i rätt klass Skola, begåvning och styrning 1910–1950

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Thom Axelsson; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; Malmö University.; Malmö University.; [2007]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS Children; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN Barn; school; democracy; upbringing; categorising; professional; differentiating; talent; intelligence tests; remedial classes; weak classes; extra classes; B-class; talent class; elite class; skola; demokrati; fostran; kategorisering; professionella; differentiering; begåvning; intelligensmätningar; hjälpklass; svagklass; extraklass; B-klass; begåvningsklass; elitklassklass; Humanities Social Sciences;

    Sammanfattning : I centrum för den här avhandlingen står det tidiga 1900-talets diskussion om skola, begåvning och social organisering. Tidsperioden som omfattas är 1910– 1950. Det är skolan i de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö som har stått i fokus. LÄS MER

  5. 5. Med facit i hand : Normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor

    Detta är en avhandling från Stockholm : Socialantropologiska institutionen, Stockholms universitet

    Författare :Åsa Bartholdsson; Högskolan Dalarna.; Stockholms universitet.; [2007]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; anthropology; normality; governmentality; audit; pupil; children; school; normalitet; styrningsmentalitet; utvärdering; elev; barn; skola; SOCIAL SCIENCES Social sciences Social anthropology ethnography Social anthropology; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Socialantrolopologi etnografi Socialantropologi; Social Anthropology; socialantropologi;

    Sammanfattning : This thesis is about the socialisation of schoolchildren and how normality is learned and managed in two Swedish school classes. The Swedish school is, according to the "Curriculum for the compulsory school system, the pre-school class and the leisure-time centre", the Lpo94, based on democratic values and respect for the individual. LÄS MER