Sökning: "Disability Science"

Visar resultat 21 - 25 av 81 avhandlingar innehållade orden Disability Science.

  1. 21. Planning of Environments for People with Physical Disabilities Using Computer Aided Design

    Författare :Joakim Eriksson; Ergonomi och aerosolteknologi; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; manikin; Virtual Reality; CAD; computer aided design; 3D graphics; design tool; participatory planning; adaptation; Rehabilitation; disability; anthropometry; Technological sciences; magnetic resonance imaging; MRI; cervical spine kinematics; Teknik; biomechanics;

    Sammanfattning : In the area of environment adaptations for people with physical disabilities, it is of vital importance that the design is optimized considering the human-environment interactions. All involved persons in such a planning process must be given sufficient support in understanding the information, so that everyone can participate actively. LÄS MER

  2. 22. A Behavioral Medicine Perspective on Pain Disability in a Work Context : Prevention, Assessment, and Tailored Physiotherapy

    Författare :Hedvig Zetterberg; Pernilla Åsenlöf; Lisa Ekselius; Rolf Karlsten; Ida Flink; Mats Lekander; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Chronic pain; Pain Disability; Work Ability; Prevention; Measurement Properties; Rehabilitation; Physiotherapy; Medicinsk vetenskap; Medical Science;

    Sammanfattning : Chronic pain (>3 months) is associated with work limitations and sick leave. This thesis aimed to evaluate assessments and interventions targeting work disability for individuals at risk of or with chronic pain. LÄS MER

  3. 23. Skolformens komplexitet : elevers erfarenheter av skolvardag och tillhörighet i gymnasiesärskolan

    Författare :Therese Mineur; Magnus Tideman; Thomas Strandberg; Helena Hemmingsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pupils with intellectual disability; upper secondary school; special schools; school organization; categorization; Handikappvetenskap; Disability Science;

    Sammanfattning : The Swedish upper secondary education consists of different types of schools. One type of school is the upper secondary for pupils who have assessed as having an intellectual disability. LÄS MER

  4. 24. From Shrieks to Technical Reports : technology, disability and political processes in building Athens metro

    Författare :Vasilis Galis; Jane Summerton; Jonas Anshelm; Ingunn Moser; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; co-production; transport disability; symmetry; hybrid collective; accessibility provisions; handbooks; materiality; translation; social model of disability; hybrid forums; concerned groups; configuration of the built environment; samproduktion; transport handikapp; symmetri; hybrid collective; tillgänglighetsåtgärder; handbok; materialitet; översättning; hybrid forums; concerned groups; Technology and social change; Teknik och social förändring;

    Sammanfattning : Avhandlingen beskriver och analyserar hur frågor kring tillgänglighet/handikapp för första gången aktualiserades och implementerades i planeringen och utformningen av den byggda miljön i Aten, nämligen processen i samband med beslut, planering och implementering av jätteprojektet Atens Metro. Studien tecknar framväxten av olika handikapporganisationer, som från att ha varit svaga aktörer successivt lyckades få gehör för sina krav inom stadens förvaltning, politiska organ, den grekiska riksdagen och inte minst inom de företag som byggde metrosystemet. LÄS MER

  5. 25. Det högkänsliga subjektets tillblivelse : Diskursiva praktiker om identitet, förmåga och funktionsvariation

    Författare :Fanny Edenroth Cato; Mats Börjesson; Björn Sjöblom; Karin Osvaldsson Cromdal; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Highly sensitive person; neuropsychiatric diagnosis; vulnerability; disability; capability; health; discourse analysis; categorization; biosociality; biopower; citizenship; identity politics; rhetorical resources; subjectivity; positioning theory; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation examines discursive practices about the highly sensitive person (HSP) from the perspective of knowledge production, categorization and community formation. In contemporary Sweden it has become increasingly common to talk about oneself in terms of being constituted in a particular way, e.g. LÄS MER